Annons:
Etikettbarnlöshet
Läst 2994 ggr
ChristineL
12/30/09, 11:24 PM

Sluta med preventivmedel?

Alltså, jag är helt kluven! Jag vill jättegärna ha barn, men inte just nu då varken jag eller min sambo har något fast jobb. Men så tänker jag jag att tänk om det tar jättelång tid inan jag blir gravid och vi får försöka jättelänge innan det händer nåt? Då kan jag ju lika gärna ta ut min p-stav nu. Men tänk om jag blir gravid på en gång? Det är ju inte heller tanken. Jag blir 26 i mars och har haft barnlängtan sen iaf 20 års ålder. Min sambo är två år äldre och känner ingen större brådska. Vi båda anser att det är viktigt att man ska kunna försörja sig innan man bildar familj, dvs att man har ett jobb. Annars har vi inte pratat jättemycket om det, han vet nog att jag längtar, men jag vill inte ta upp det ordentligt heller för jag vill inte pressa honom. Gah!

Någon som vet nån statistik på hur snabbt man brukar bli gravid? Jag vet självklart att en del blir gravisa bara man tittar på varandra i stort sett och en del händer det ingenting för. Men på ett ungefär? :P

Annons:
Linn
1/1/10, 7:57 PM
#1

Christine, du borde inte ta ur p-staven innan ni båda på riktigt är redo. Det KAN gå jätte fort, och gör det det utan att ni är säkra på att ni vill kan det bli väldigt jobbigt!

Du vet ju hur jag hade det med min sambo… Inte super lätt att prata med honom om sånthär heller… MEN det är något som behövs att göras, att berätta för honom hur du känner och tänker, så att han VET. så att han med säkerhet VET! Annars går du bara och funderar på om han fattat att du längtar eller inte. Så samla mod och låt det ta den tiden det tar innan du pratar med honom om detta.

puss på dig.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ChristineL
1/6/10, 11:07 AM
#2

Jag vet precis att det är så jag måste göra. Och nu hade jag en dum dröm inatt.

Jag drömde att jag plussade, varför jag nu ens hade köpt grav-test vet jag inte. Och även i drömmen hade jag fortfarande samma tankar som jag har nu, och jag hade fortfarande p-stav. Och eftersom jag visste att det bara inte kan stämma så köpte jag ett till och plussade även det. Suck, vad ska detta betyda?

Linn
1/6/10, 12:25 PM
#3

vet inte vad det kan betyda… men du vet ju redan vad jag tycker. finns väl någon sajt om drömtydande om du vill veta vad själva drömmen betyder.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

jaghetersophia
2/2/10, 6:15 PM
#4

 80-90 procent blir gravida efter ett år. Efter två år har cirka 95 procent blivit det. se bla: 

http://www.babyvarlden.se/Tema/Tema-kategorier/Fore-graviditeten/Ofrivillig-barnloshet/

jaghetersophia
2/2/10, 6:15 PM
#5

 80-90 procent blir gravida efter ett år. Efter två år har cirka 95 procent blivit det. se bla: 

http://www.babyvarlden.se/Tema/Tema-kategorier/Fore-graviditeten/Ofrivillig-barnloshet/

HannaEricson
2/20/11, 9:43 PM
#6

För mig gav det mycket att göra en hypotetisk budget som visade på alla utgifter vi har, vilken föräldrapenning vi skulle få och Swedbanks (tror jag det var) uppgifter om hur mycket ett barn kostar. Då gick det att se vad vi behövde tjäna o.s.v. för att det skulle vara rimligt att kunna ge ett barn en bra uppväxt. Jag har ett fast heltidsjobb, men sambon vikarierar lite sporadiskt så innan vi hade på papper vad som krävdes av oss "vågade" vi inte börja tänka på barn. När vi räknade ut att det inte ska vara några problem för oss att ge ett barn den uppväxt vi vill var det bara att ta ut P-staven. Budgeten var också en viktig del i övertalningen av min sambo om att det var dags att skaffa barn, eftersom han har varit för osäker för att vilja ta det steget. Kan säga att jag också var rädd för att pressa honom till något, så jag smög fram min barnlängtan lite försiktigt, men till slut tog jag tag i det, pratade ordentligt om vad jag ville och tyckte, lade fram budgeten och så var han med på noterna :)

För mig gör det nog mycket att både jag och min sambo har väldigt god kontakt med våra föräldrar så att vi vet att de skulle hjälpa till om något skulle köra ihop sig. Vi vill ju inte vara beroende av dem, men det känns ändå skönt att veta att man har dem att "falla tillbaka på" om något skulle hända som vänder livet eller ekonomin upp och ner.

Jag är också 26 och har nog velat ha barn ungefär sedan jag var 20. De senaste åren har jag (av olika anledningar) haft en oerhörd barnlängtan, men nu känns det ändå ganska bra att vi väntade med att försöka tills vi hade utbildning, hus, jobb, vet vad vi vill med framtiden o.s.v. Men så mycket mer väntan vet jag inte om jag hade klarat av :)

Om ni inte vill bli gravida nu så är mitt råd att du väntar med att ta ut P-staven, många jag känner har ändå blivit gravida på första försöket. När jag tog ut min fick jag min första ägglossning 2 veckor senare, så kroppen brukar vara ganska snabb igång :)

Annons:
ChristineL
2/21/11, 4:51 PM
#7

#6 - Nu var det här inlägget över ett år gammalt ;) men i slutet av oktober förra året tog jag ur p-staven, har haft mens en gång kring jul, gjort tre negativa tester och mer har inte hänt…

HannaEricson
2/21/11, 6:09 PM
#8

Oj, så kan det gå när man trillar in på ett forum man inte brukar besöka :) Lycka till framöver iaf!

ChristineL
2/21/11, 6:15 PM
#9

hehe, Så kan det gå ;) Men har ju som sagt inte hänt så mycket än…

Upp till toppen
Annons: