Annons:
Etikettunder-25-barnlös
Läst 3571 ggr
Bunn
9/24/09, 9:45 PM

Varför händer inget?

Jag är en tjej på 24 år som länge har velat bli gravid, men har hittills aldrig lyckats bli det. Jag och min nuvarande pojkvän har inte använt skydd på snart ett år, men ändå händer ingenting.

Jag har varitpå gyn undersökning p.g.a att min mens blivit oregelbunden, brun/röd och kladdig istället för vanligt rött, färskt blod. Detta har pågått under ca. 6-8 månader. Under undersökningen tog jag även diverse prover, bland annat klamydia och ett hormonprov. Alla prover visade sig vara normala så jag förstår inte vad det är som är fel. I min förra relation (som varade ca. 1½ år) användes heller inga skydd i någon form och min f.d. var sexmissbrukare så vi hade sex minst 4 gånger/dag, men ändå hände ingenting. Jag börjar på allvar tro att det är något fel på mig, men jag vet inte vad det berorpå eller vad jag kan göra åt det.
Jag är ca. 170 cm lång och väger strax under 50 kg så visst skulle jag behöva lägga på mig en del, problemet är bara att det inte går, eftersom jag har väldigt hög ämnesomsättning.

Alla råd, tips, idéer och förslag tas tacksamt emot.
Vi vill så gärna, men att ingenting händer tar, i alla fall av mig, mycket energi vilket gör att jag blir trött och grinig.

Annons:
Ioma
9/25/09, 1:28 PM
#1

Hejsan.

Jag håller tummarna för dig.

Det är svårt att spekulera i vad det kan vara för det finns tyvärr så mycket.

Här är någon sak det kan vara.

Eftersom du är lite underviktig och har hög ämnesomsättning så kan det vara så att du bara helt enkelt inte har någon stark ägglossning.

Har du provat din ägglossning?

Köp ägglossningstester och testa för att utesluta att din ägglossning uteblir.

Jag har två ihopväxta äggledare.Det är ovanligt men det är en orsak till att det inte händer något för oss i alla fall.

Det bästa är o börja en fertilitetsutredning så du får ta allt från grunden och utesluta vissa saker.

Lycka till!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Bunn
9/25/09, 4:29 PM
#2

Tack för ditt svar, Ioma!
Jag förstår att det är svårt att ge ett svar på vad detta kan bero på, men det är så frustrerande när inget händer och jag bli lika ledsen varje gång jag ser gravida kvinnor och nyblivna föräldrar på stan.

Jag har inte gjort några ägglossningstester.
När bör man göra det? Före eller efter mens?
Eftersom mensen är väldigt oregelbunden, det kan gå ett par dagar upp till flera veckor mellan varje mens och oftast så blöder jag i ca. 10-14 dagar, innan hade jag 28 dagar mellan varje blödning och blödde då i 7-8 dagar, men nu kan jag blöda ett par timmar för att nästa dag inte blöda alls och så tredje dagen blöder jag hur mycket som helst i några dagar och sedan några timmars uppehåll…så där håller det på.
Det jobbigaste med mensen är att jag inte har någon som helst koll på när den kan tänkas komma.

Tråkigt att höra om dina äggledare, finns det något man kan göra åt det eller är det bara att "gilla läget" så att säga?
Håller tummarna för dig också!

Ioma
9/25/09, 6:55 PM
#3

Ja jag känner igen den där frustrationen då vi försökt i 9 år snart 10.

Jag tycker ABSOLUT att du ska kontakta KK på ditt sjukhus och berätta att du vill börja en fertilitetsutredning så kanske de t o m kan få i ordning på din menscykel.

Jag är inte den som bara "gillar läget" så när jag piggnat till och så så ska de få göra tithålsoperation på mig för att kolla om det går att öppna upp äggledarna.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Bunn
9/27/09, 9:04 PM
#4

Håller tummarna för att det ska gå vägen för Er.
Stort lycka till!

Ang. ägglossningstest, som du skrev om i ett tidigare inlägg här, hur och när gör jag dessa tester?

Ioma
9/29/09, 6:17 PM
#5

Det står exakt hur man ska göra ägglossningstesterna i paketet när man köper det.

Om man bara ska använda vanliga stickor och läsa av själv får man testa sig fram till när man har ägglossning.

Har man en normal cykel på 28 dagar brukar man säga 11-16 dagar INNAN mensens första dag så får man räkna bakåt.

Har man en rubbad cykel får man rakt av chansa sig fram och göra test lite då och då

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Bunn
10/1/09, 4:29 PM
#6

Tack för det!

Vet du förresten var man kan få tag i bra, billiga tester?
Det lär väl behövas några stycken..

Annons:
Ioma
10/1/09, 4:32 PM
#7

Apoteket men vi har även ett samarbete med ett företag som säljer tester

Läs i denna artikeln och beställ genom dem.

http://barnloshet.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=095ee07a-7d5b-4625-b1bc-8880e2cd849c&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Trollhassel
10/8/09, 6:15 PM
#8

Jag har varit sjuk i anorexia i många år. Jag blev färdigbehandlad och friskförklarad för 2,5 år sedan. Jag pratade en hel del med min läkare om just detta med att bli gravid och få barn. Han berättade för mig att det finns en regel som oftast gäller ang. vikt och fertilitet.

Nu minns man ju inte ofta hur mycket man vägde och hur lång man var när man fick sin första mens, men upgifter kan finnas arkiverade från skolsköterska. Det BMI-värde man hade då måste man komma över för att kunna bli gravid. Om man var överviktig som liten och fick mens så ska man räkna med att BMI ska ligga mellan 20 och 25.

Dethär låter som blaha, men mycket riktigt återfick jag min mens efter sjukperioden när jag uppnådde BMI 20 vilket var exakt vad jag hade när jag fick mens under uppväxten.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bunn
10/9/09, 2:55 PM
#9

Hej Trollhassel!

Tack för ditt inlägg. Jag har också blivit behandlad för anorexi, men har varit frisk sedan -06. Dock är jag fortfarande lång och smal (171 cm och väger starx under 50 kg). Jagförsöker lägga på mig, men det är svårt eftersom jag har snabb ämnesomsättning. Jag har försökt hitta något "mirakelknep" som ska göra det lättare att gå upp i vikt, men det verkar vara omöjligt att finna. Lång och smal har jag alltid varit t.o.m när jag föddes. Min första mens fick jag vid 14 års ålder och den har fungerat som den ska (bortsett från då jag var sjuk) tills för ca. 6 - 8 månader sedan.

Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag gjort en hel del tester på gyn, men de hittade inget som var fel. Eftersom det börjat växa en del hår kroppen så trodde de att det kunde vara något knas med mina hormoner, men testerna visade att så inte var fallet.

Så vad det beror på eller vad jag ska göra åt det, vet jag inte.
Jag förstår ju, så klart, att mycket ligger i vikten men hur jag ska göra för att gå upp i vikt har jag ingen aning om.

Hur räknar man förresten ut sitt BMI?
och vilket BMI borde jag ha?

Trollhassel
10/10/09, 7:08 PM
#10

Der ser man. Sammanträffande, men inte ett roligt sådant direkt. Om du fick tillbaka din mens för 6-8 månader sedan så är det inte säkert att kroppen är 100% redo än. Det tar ett tag att komma igång både hormonellt och fysiskt. Skitbra att du fått mensen tillbaka i allafall. Det tyder på att du är påväg i rätt riktning om det nu är din gamla sjukdom som spökar (vilket jag tror). Din kropp kanske inte litar på dig än, men tappa inte hoppet.

BMI= Kroppsvikt/Längd.

Ditt BMI är bara 16.5 och bör ligga mellan 20-25. Vet att det kan vara svårt. Jag förstår det. Jag hade jättesvårt att gå upp i vikt men mitt BMI ligger på 22 nu (lite lägre kanske för jag är ju gravid i vecka 20).

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bunn
10/12/09, 12:53 PM
#11

#10 Jag tror du missförstod mig, Trollhassel.

Min mens kom tillbaka ganska snabbt efter det att jag blev friskförklarad -06, men har under de senaste 6-8 månaderna börjat bete sig mycket konstigt.

Trollhassel
10/12/09, 2:06 PM
#12

Åh, jasså. Sånnt kan ju bero på stress och allt möjligt. Hur som helst ska inte anorexia kunna orsaka kronisk infertiliet. Jag tror att dina problem beror på ditt låga BMI och att din kropp fortfarande inte litar på dig….men det är ju vad jag tror. Så var det för mig.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Piggeline
10/12/09, 11:27 PM
#13

#11 Har du testat att dricka Naturdiets smootihes eller drycker tillsammans med vanlig mat?

Min syster var underviktig och drack en halv sådan smootihe tillsammans med vanliga måltider två ggr om dagen och det har funkat bra för henne. Hon har också en väldigt hög ämnesomsättning.

Många tänker ju att Naturdiet och liknande endast är till för viktminskning och inte tvärtom.

/Piggeline Glad Min scrapblogg

Annons:
Trollhassel
10/13/09, 10:39 AM
#14

#13 Ja, just det så kan man ju göra.

När jag var underviktig och skulle börja äta efter att jag hade haft sond så fick jag någon form av näringsdrycker som man kan köpa på apoteket. Man kan även få dem på recept om man är underviktig. Jag fick fortsätta med dem när jag hade börjat äta också och det var effektivt. Man känner sig inte fet-mätt av dem heller eftersom de är flytande och man går upp i vikt i en bra takt och kan hålla koll på hur mycket man får i sig. De inehåller vitaminer och mineraler också.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bunn
10/13/09, 2:28 PM
#15

Tack så mycket för era inlägg!

Jag fick också näringsdrycker undertiden jag var sujk, men det är ju länge sen så nu har jag inte längre några. Jag tror att jag fick dem utskrivna av läkaren, men måste jag då kontakta den läkaren igen för att få dessa utskrivna på recept?

Vad jag minns så var de väldigt goda och precis som Trollhassel säger så känner man sig heller inte fet-mätt utav dem.

Piggeline
10/13/09, 2:33 PM
#16

#15 har ingen aning om näringsdryckerna men naturdiet och nutrilett etc kan ju köpas på ica, coop, willys osv :)

/Piggeline Glad Min scrapblogg

Bunn
10/13/09, 2:56 PM
#17

#16 Stort tack för ditt svar!

Jag ska kolla nästa gång jag ska dit och handla. :)

isla
11/5/09, 6:56 PM
#18

Näringsdrycker kan man få från apoteket ändå, men de blir billigare om man får ett recept utskrivet.

Jag har inte haft anorexi, men jag har någon form av ätstörning och har haft i alla år. Jag blir liksom inte mätt, utan illamående istället. När illamåendet slår till struntar jag i att äta och sen går hungern över. Det handlar inte alls om att jag vill vara smal, men visst sjutton sitter det i huvudet. Jag fick näringsdrycker, men jag tyckte inte om dem, så de blev liggande. Köpte bulkmedel istället och det gick kanon att dricka. Blandade med mjölk. Började tvinga i mig mat också, även om jag var illamående så åt jag tills jag blev mätt. Tog någon vecka eller två, men sen gick det bättre. Nackdelen med att börja äta, var att jag helt plötsligt kände mig hungrig. *skratt* Gick på en månad upp 5 kg. Helt otroligt! Har 5 kg kvar innan jag är uppe i den vikt jag borde ha och just nu har tyvärr vikten stannat av, men det får jag nog skylla på att det varit alldeles för mycket annat senaste tiden. :-D

Lycka till! Näringsdrycker är kanon om man klarar av dem.

Bunn
11/6/09, 11:15 PM
#19

#18 Tack!

Du skriver om bulkmedel och jag vill gärna veta mer om vad det är, vad det gör och var det finns!

Tack på förhand!
Mvh/Bunn

isla
11/7/09, 12:27 PM
#20

#19 Jag vet inte om bulkmedel egentligen är det som du ska äta. Detta tar idrottsmän för att bygga muskler och tränar man inte, så sätter det sig på kroppen istället. Innehåller massa proteiner. Jag har köpt mitt på ICA Maxi. Finns där C-vitamin brus och rosenrot finns.

Annons:
Upp till toppen
Annons: