Annons:
Etikettunder-25-barnlös
Läst 2501 ggr
madeilene87
2009-06-16 14:41

Utredning startad

Nu hörrni är det dags för lilla Madde att förhoppningsvis få ett slut på detta barnlösheten. Jag (och sambon) är uppbokade på en tid inom 3 månader för en undersökning. Hoppas på att få svar på de frågetecken som finns nu. Vem är det fel på? varför händer inget? vad kan man göra? ja ni vet, de vanliga frågorna vid det ständiga minuset på stickan månad in och månad ut.

Det känns jättebra nu faktiskt. Nu har en sten från mitt hjärta släppts och jag ser otroligt mycket fram emot detta. Även om det kan innebära tråkiga besked men eftersom vi har varit gravida förut (05) så tror jag nog att det ska funka nu också..

lovar att återkomma här under tiden med uppdatering för de som är intresserade :)

Annons:
Linn
2009-06-29 18:13
#1

Önskar er lycka till och hoppas på att ni ska få svar på era frågor och hjälp för dig att bli gravid igen! Glad

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Ioma
2009-06-30 18:57
#2

Åhh lycka till!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

madeilene87
2009-07-01 18:32
#3

# 1 t*ck så hemskt mkt :) det hoppas jag med :)

#2 t*k :)

madeilene87
2009-09-28 12:17
#4

ja än har vi inte fått komma in och det har gått mer än 3 månader nu :/ visst jag vill inte ha barn just nu längre heller men man vill ändå komma in så man får veta vad som är fel tills det är dags att skaffa.

Fidelina
2009-10-05 22:52
#5

Det är alltid en lättnad att få reda på varför man inte lyckas få de barn man så hett önskar.

För oss tog det ungefär ett år att utredas, innan vi fick tid för själva IVF-behandlingen. Min ägglossning hade avstannat (vilket man skulle ha kunnat hormonbehandla sade de) men min dåvarande man hade dubbelfel (för få spermier och som simmade för sakta) så det fick bli IVF. Men det blev trots det en underbar liten son.

Hoppas nu att det går bra för er!

madeilene87
2009-10-08 20:37
#6

ja men vi har inte ens kommit in på en undersökning ännu :/ har fortfarande inte fått höra ngt.. men som sagt, inte så viktigt längre heller

tråkigt att ni hade sånt problem :/ men det gick ju bra ändå :)

Annons:
MajaL
2009-12-22 19:16
#7

#6 Mår ni bra i övrigt? Alltså allt "är som det ska" i övrigt med dig i synnerhet?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

jaghetersophia
2009-12-23 10:58
#8

Har ni inte ens fått en tid än?

När vi fick höra om garantin om att man skulle erbjudas en tid inom tre månader så innebar detta bara att man inom 3 månader skulle ha ett datum för första besöket - alltså att de skulle skicka en kallelse inom 90 dagar. Sedan kunde det alltså ta flera månader efetr detta innan man i själva verket fick komma… Helt sjukt hur de lyckas luras med vårdgarantin *suck*. För oss fick det ju ändå rätt smidigt. Anmälde oss barnlösa maj 2008 - första besök i oktober - påbörjade hormonbehandlingar i dec - provrör i april och fick ju ett plus 3:e maj. Bara 2 veckor kvar tills vår provrörsbebis kommer nu så lyckliga slut finns. God jul. Kram

jaghetersophia
2009-12-23 10:59
#9

Har ni inte ens fått en tid än?

När vi fick höra om garantin om att man skulle erbjudas en tid inom tre månader så innebar detta bara att man inom 3 månader skulle ha ett datum för första besöket - alltså att de skulle skicka en kallelse inom 90 dagar. Sedan kunde det alltså ta flera månader efetr detta innan man i själva verket fick komma… Helt sjukt hur de lyckas luras med vårdgarantin *suck*. För oss fick det ju ändå rätt smidigt. Anmälde oss barnlösa maj 2008 - första besök i oktober - påbörjade hormonbehandlingar i dec - provrör i april och fick ju ett plus 3:e maj. Bara 2 veckor kvar tills vår provrörsbebis kommer nu så lyckliga slut finns. God jul. Kram

Fidelina
2009-12-23 19:50
#10

# 8 och 9: Kul! Grattis! Och lycka till nu med det som snart "ska komma"!

jaghetersophia
2009-12-26 08:57
#11

Tack ska du ha och jag hoppas att många fler ofrivilligt barnlösa kommer att bli gravida 2010 - det får bli min nyårsönskning.. :)

trekatter
2009-12-28 03:03
#12

Jag och min "sambo" har varit på undersökning för länge sen, då fick vi reda på att det var "fel" på hans … att det bara finns 5 procent chans att det ska bli barn. Väldiogt jobbigt att få veta det.

Efter det har vi haft ett litet break men hittat tillbaka till varandra nu pratar vi om att gå dit igen men jag är lite osäker, tror att det kommer göra mer ont än att det hjälper oss iaf i psyket.

Vi är båda 34.

Jag har förut haft väldigt lätt att bli med barn men inte nu….

Fidelina
2009-12-28 20:34
#13

# 12 Har ni aldrig diskuterat att använda donerad sperma? Det kan ju vara en väg till ett gemensamt barn.

Annons:
madeilene87
2009-12-30 12:48
#14

jag behöver då inte komma på någon utredning för jag är redan gravid ;) i vecka 15 om ni missat det hihi.. Dock fick jag papper nu från läkarna att jag hade en tid 18 januari. Det tog alltså 6 månader innan jag ens fick några papper och 7 månader innan jag fick komma in då men skönt att jag slipper allt de där hehe och framförallt att det inte var något fel på oss.

trekatter
2009-12-30 19:12
#15

Vi vet inte hur det går till om mna vill donera sperma måste man inte gå igenom fertilitetskliniken då?

Fidelina
2009-12-31 13:17
#16

# 14 Grattis, vad jättekul! Hoppas att ni båda nu njuter av detta underbara som händer er!

Fidelina
2009-12-31 13:30
#17

# 15 Ja, det är fertilitetsklinikerna som hjälper till med detta, men det är en betydligt mer förenklad process än om ni måste genomgå IVF, dessutom är det billigare. (Jag vet dock inte hur det % resultatet blir av insemination med donerad sperma, dvs hur många % som lyckas bli gravida den vägen, men det borde ju vara ganska stor andel.)

Om det konstaterats att du har normal ägglossning behövs ju bara en insemination med donerad sperma. Om det konstaterats att du har oregelbundna ägglossningar, kan du som kvinna få hjälp till medicinsk behandling för att få ägglossning (oftast med hjälp av tabletterna "Pergotime") + insemination av donerad sperma.

Alternativet är att göra "hemmavarianten" som vissa lesbiska använder sig av, där de ber en god vän eller släkting (exempelvis en bror till din partner) donera sperma som de sedan inseminerar själva i hemmet, men det är ju inte lika "säkert" och det kan nog ta lite längre tid att bli gravid den vägen. (På HBT här på iFokus kanske någon kan berätta om denna metod lite närmare, om ni frågar där.)

Man kan få hjälp med insemination med donerad sperma genom infertilitetsklinikerna. Tror att man börjar med att kontakta en gynekolog som skickar remiss vidare. Men det finns en hake i svensk lag, som säger att det par som tar emot donerad sperma är anonym mot den som donerat sperman och vice versa.

Vänder ni er till Storkkliniken i Köpenhamn (jag är osäker på om samma gäller för fertilitetskliniken i Helsingfors), kan ni få vetskap om vem som donerar sperman, vilket gör att barnet i ett senare tillfälle kan söka upp sin biologiska far. Där kan man utifrån en databas också välja och vraka bland de män som donerat sperma så att man kanske finner exempelvis en man som till mångt och mycket liknar din partner till sätt och utseende. Tror att man både tar emot sperma från Europa och USA där, men jag är inte helt säker.

Hoppas att detta kan hjälpa er vidare i denna process. Googla på inseminering donerad sperma så kan ni läsa mer om detta den vägen. Ge inte upp hoppet och lycka till!

madeilene87
2010-01-02 14:30
#18

#16 tack så mycket :)

det gör jag tro mig :)

Fidelia
2010-02-18 13:50
#19

#17 Här i Sverige är visserligen donator och mottagare anonyma för varandra. Men barnet har vid 18års ålder rätt att veta vem donatorn är och kunna söka upp denna.

Läkaren som behandlar väljer donator som liknar den blivande fadern så långt det är möjligt. Tex gällande hår och ögonfärg samt kroppsbyggnad.

Upp till toppen
Annons: