Annons:
Etikettbehandlingar-mm
Läst 1234 ggr
madeilene87
2009-03-18 18:53

Folsyra

Jag har nu beställt hem folsyra (får hem det imorgon..) för jag läste att man skulle äta det när man var gravid och även när man planerade att bli gravid. Nu undrar jag dock var folsyra gör med kroppen när man inte är gravid. Alltså vad är det bra för? När man är gravid minskar den risken för missfall bland annat vet jag. :)

Annons:
jaghetersophia
2009-03-20 08:22
#1

För att få effekt av folsyran måste man börja cirka en månad före befruktningen, då hinner man få i sig tillräckligt stor mängd. (Källa är bland annat Livsmedelsverket, men även fertilitetskliniken och andra källor). Om du börjar äta när du fått svar om att du är gravid (förmodligen runt vecka 4) och börjar äta folsyra då så hjälper det ju inte förrän vecka 8 för att förhindra missfall.

Livsmedelsverket konstaterar också efter att ha intervjuat 2 019 personer. att Folsyra minskar kraftigt risken för allvarliga fosterskador på nervsystemet och ska tas redan före graviditeten för att förebygga ryggmärgsbråck hos barnet.

madeilene87
2009-03-21 19:10
#2

ja men jag är inte gravid ännu så det hinner nog verka ;) hehe hoppas bara det hjälper sen när man väl blir gravid :)

Upp till toppen
Annons: