Annons:
Etikettbarnlöshet
Läst 1951 ggr
Gluskap
2/12/09, 8:07 AM

Så ledsen!

Jag har aldrig skrivit här inne, men har varit inne och läst här en gång innan.
Men igårkväll ploppade denna delen av i fokus upp i mitt huvud.

Min allra bästa kompis har försökt att få barn ett bra tag, visste att hon skulle på undersökning nu i början av året.. Igår berättade hon att hon fått beskedet att hon har PCO!

Blev så ledsen, har ju läst lite här om sjukdomen =(

Det är bara hon som jag känner som verkligen är den perfekta mamman och som jag vet hur gärna hon vill ha barn! Tycker så synd om henne och hennes sambo =( Jag tipsade henne om att leta upp något forum där det finns människor i samma situation, tänkte inte på det då, men ska säga till henne om denna i fokussajten.Hon vet att jag finns för både henne och hennes sambo och att det bara är att säga till om det är något jag kan göra.

En tanke som slog mig nu
Hur ville ni att era vänner skulle betee sig?

Annons:
mattiz73
2/12/09, 2:57 PM
#1

PCO är ett ganska vanligt syndrom (absolut ingen sjukdom, har jag fått höra iaf). Det är svårare att bli med barn men inte omöjligt!

Jag skulle vilja att du betedde dig som vanligt + att säga att jag finns här för dig om du vill prata men det är inget att älta om! Det går utmärkt att leva som vanligt!

jaghetersophia
2/12/09, 6:50 PM
#2

håller med föregående talare…..

Ioma
2/12/09, 8:59 PM
#3

Ja som Mattiz73 säger så är inte PCO något som helt utesluter att man kan få barn.

Kanske man bara måste få lite hjälp på traven eller kanske annat men det går för vissa.

Dock inte alla.

Jag skulle vilja veta att min vän står bakom mig och förstår. Thats it ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Mezzo
2/14/09, 8:08 AM
#4

http://media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/video1/part1

Be henne kolla på denna och nr 2.. :)

Har hon "bara" PCO eller PCOS??

Det finns ju god hjälp att få, så tror inte de behöver oroa sig ändå!:)

PCO är när äggstockarna ligger som ett pärlband..

PCOS är detsamma fast med syndrom/symptom också som övervikt,acne,ökad behåring..

Önskar din väninna lycka till och du verkar vara en FIN vän tycker jag!:)

Gluskap
2/15/09, 9:09 PM
#5

Nu när jag läser igenom vad jag skrivit så har jag missat en del av vad hon sagt.

Hon kommer inte kunna få barn utan hjälp, det var vad läkarna sa iaf.
Om det var PCO eller PCOS kommer jag inte ihåg vad hon sa…

bullmagen
2/20/09, 7:58 PM
#6

Det kan vara så att din vän behöver medicin som sätter igång ägglossningen. Om båda vill ha barn så är det inte en så stor sak. Sen gäller det att det tar sig dock. Jag måste också äta tabletter om det ska bli några barn gjorda, men min kille är inte barnsugen än…

I fyra år har vi haft oskyddat sex och jag vill ha barn innan jag blir för gammal (är 28). Men han måste ju känna sig redo också… Hade jag varit "normal" och jag hade blivit gravid så hade vi nog redan haft minst ett barn nu. Man blir ju ofta redo när det väl gäller. Men att faktiskt ta steget att hämta ut tabletter och försöka göra barn är svårare att övertyga honom om. Men skam den som ger sig!

Du verkar vara en fin vän!

Annons:
Gluskap
2/21/09, 12:35 AM
#7

#6
Tack =)
Jodå, båda vill ha barn, han blir 30 i år så han tycker det är dags han med ju. De har försökt i mer än 2 år men har inte förrän nu fått någon hjälp med utredning osv.

Lycka till och hoppas din kille blir redo snart, men som du säger, de kommer när magen växer ;)

Animalfriend
7/5/09, 10:35 PM
#8

Vad är detta "PCO"? :)

Ioma
7/6/09, 8:30 PM
#9

Kika under länkar så finner du massa bra länkar om PCO och PCO-s

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Ioma
7/6/09, 8:30 PM
#10

Kika under länkar så finner du massa bra länkar om PCO och PCO-s

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Animalfriend
7/6/09, 8:33 PM
#11

#9 Okej. :)

Upp till toppen
Annons: