Annons:
Etikettbehandlingar-mm
Läst 5780 ggr
kajanus
2009-01-30 09:38

pergotime fortsättning

Hej kära vänner, jag saknar våran pergotime tråd, o känner att jag vill fortsätta ha en sån o disskutera pergo i, börjar med min nya pergo kur imorgon.Blandade känslor kring detta,då ja var som ett gråtade,morrande ,vrålande lejon sist…….

LYCKA TILL ALLA

Annons:
kajanus
2009-01-30 09:41
#1

Hoppas du tycker det va ok ioma att jag drog igång en ny tråd?så får vi se om det blir några disskusioner här`??

Ioma
2009-01-30 10:42
#2

Ja kanonbra! och lyckatill, håll oss uppdaterade om vad som händer ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

kajanus
2009-02-06 20:28
#3

hm märkligt, jag har ätit min kur pergo nu o har fått små blödningar visserligen står det på biverkningar att man kan få små mellan blödningar,men gillar det inte alls, sen är ja genomförkyld o har feber bläääää…….

Hur går det för er andra ??? äter ni pergo oxå nu eller vad händer???

jaghetersophia
2009-02-09 20:51
#4

Jag började min tredje enkelkur idag… så nu är det ultraljud 17:e feb… Ska bli spännande att se om naturläkemedlen gett mig tjockare slemhinna..

mattiz73
2009-02-09 22:19
#5

Lycka till Sophia! Jag hejar på dig! Kom hänget fram? Jag har inte hört något ifrån dig så jag började bli orolig!

jaghetersophia
2009-02-10 09:08
#6

Jo vi får väl se… Hänget kom fram och var jättefint :) ..har inte hunnit vara ute mycket på nätet inte då jag haft fullt upp med att försöka få kattungar.. Om inte jag blir gravid så ska tamejtusan min birmahona bli det :)… Tyvärr blev ju varken jag eller katten gravida… Katten slutade löpa när jag slängde in en hanne åt henne… :)

Annons:
kajanus
2009-02-10 14:05
#7

spännande sophia!!!! men ni verkar bli uppföljda hela tiden, jag stör mig på min gyn där ja får riinga o fråga om allt o känna mig dum ihuvet typ som vet du inte det…..ja vill ha en ny tid hos honom,så vi får svar på bla mannnens  prov.Tycker det är så jobbigt o tjafsa med dem där.jag försöker givetvis va trevlig ,men när man möts av bovägg då är det jobbigt!!!

jaghetersophia
2009-02-10 15:14
#8

#7 Jo det är alltid ultraljud dag 13-14 och blodprov dag 22-25 som görs. Men jag får alltid ligga i själv och ringa och fråga om resultatet om proverna och så…

Känne rmig deppig idag men det brukar jag ju göra under pergoperioden..kanske blir bättre till helgen får man hoppas..

mattiz73
2009-02-10 19:15
#9

Vad bra att hänget kom fram men tråkigt med katten!

Jag har nog bestämt att ringa gyn för att få börja med pergo igen! Jag har ju gått ner ca 10 kilo sen jag var där sist! `Det är så tråkigt att det ända jag får höra är :om du går ner i vikt blir det lättare! Jag känner massor med mammor som väger mer än mig!

jaghetersophia
2009-02-10 20:55
#10

Vad bra att du gått ner i vikt… Själv har man gått upp 30 kg fast nu är jag ju normalviktig så dte var nog kanske bra för mig.:)

mattiz73
2009-02-10 21:21
#11

Ja, kanske!?

Har du gått upp 30 kg och då hamnat på normalviktig? Iså fall måste du ju varit mager som en…, javadå? Kom bort mig helt!

jaghetersophia
2009-02-10 22:10
#12

Jo jag hade BMI på 16-17 typ…nu ligger det på 24-25. Bestämde mig något år innan vi beastämde oss för att skaffa barn att börja äta ordentligt…slutade väl även motionera i samma veva då jag slutade universitetet och fick ett jobb så jag hade inte lika mycket fritid…

Är väl lite smårund och go nu, men det får jag väl lov och vara för jag vill inte gå ner något nu när vi har fullt upp med fertiliteten..

mattiz73
2009-02-10 22:14
#13

Bättre go och rund än väldigt smal, tror jag precis som att mycket övervikt inte heller är bra. Jag ska gå ner 7 kilo till till sommaren, gärna mer. Men målet är idag 20 kilo till efter det! Så det är bara att kämpa på!

Annons:
kajanus
2009-02-10 22:33
#14

jag kämpar oxå med vikten, har haft en lång svacka nu men måste skärpa mig, så ja kan gå ner mera, har lyckats gå ner ca 25 kg är fortfarande överviktig. Vilket min gyn påpekat…gå ner i vikt blablabla som att ja inte visste det…….ja kämpa på girls

mattiz73
2009-02-10 22:42
#15

Visst är det bedrövligt att gyn måste påpeka vikten hela tiden? Vadå…de som är mycket mer överviktiga än mig har fått barn! Det handlar inte bara om det eller hur?

Mej, det här är ett ämne som kan göra mig riktigt irriterad!

kajanus
2009-02-11 16:23
#16

jag av tvungen att gå ner ca 25 kg till för att få proovrörs befruktning sa han sist..bläääädet gör man ju snabbt o så…

jaghetersophia
2009-02-17 10:22
#17

Idag var jag och Marcus till fertilitetsenheten och gjorde ultraljudskontroll. Det visade sig att slemhinnan inte blivit tjockare. Den var fortfarande 6 mm. Läkarna ansåg dock inte att det gjorde något eftersom jag har treskiktad slemhinna, vilket tydligen är bra. Vad som även är väääääldigt positivt är att jag har en äggblåsa på 19mm i vänster äggstock och en äggblåsa på 20mm i höger äggstock. Chanser för tvillingfödsel alltså :). Eftersom det råder tveksamheten om höger äggledare är fungerande eller inte så är det ju kanon att vänster äggstock också lossar ägg. Vi vet ju att vänster äggledare fungerar som den ska.

Vi fick också veta att vi kommer sättas upp för planerad provrörsbefruktning om det inte tar sig denna gång. De sa att det inte är någon väntetid dit för vår del och att vi i så fall kommer att få befruktning med provrör inom tre månader. För säkerhets skull kom vi överens om att jag äter Pergotime en omgång till om jag får mens igen. Då behöver det inte bli något glapp utan vi kan gå på informationssamtal och planera inför provröret under tiden som vi äter Pergotime och ändå har chans att bli gravida på "vanligt sätt".

Åh… nu är det bara hem och sexa som tusan efter jobbet… Stackars Marcus, han kommer vara helt utsliten efter denna vecka *ler*.

kajanus
2009-02-17 11:44
#18

åhh va bra jag håller tummarna för dig sophia, jahar oxå ägg lossning nu 'L*så här ligger vi i *L* lycka till alla

jaghetersophia
2009-02-17 12:36
#19

Aha, då har du också gjort ultraljud här i dagarna? Vad sa de?

kajanus
2009-02-17 14:47
#20

nä ja har inte gjort ngt ultraljud ,enda ggn ja gjorde det va innan ja fick pergo utsrivet, det är det ja menar verkar va en himla skillnad på de olika landstingen….det ja gjorde då första omgången pergo va o lämna blodprov dag 21,23,25 i mens cykeln….drar mig för o ringa för o få besked om mannens sperma mm sen har ja inte träffat gynekologen,fått irnga själv o pratat med dem som sitter där i tele slussen på gyn……grrrr

ringde i jan o frågade om hans sperma fick ett svar då att av henne i telen "ja är så dålig på sånt här o det behövs ju bara en spermie hahahaahahahahahahahah"då bad ja henne skriva en lapp till dr o be om ett svar på sperman, har inte hört ett smack…..får väl ta tagi vårat liv o ringa o boka in en tid istället hos dr för att klargöra vissa saker…blir så trött på sånt här,man vill ju att de ska ha sina rutiner o att det ska flyta på ja känner mig bara som en böld i arslet på dem där uppe…..därför är det så intressant för mig o få höra vad ni får vara med om….

Annons:
mattiz73
2009-02-17 18:37
#21

Jag har fått höra mer negativt om min gyn. Jag går ju till en manlig och han är väl lite lustig men det funkar. Det är ju inte så kul att lägga upp sig för en man men jag tyckte inte det var kul inför en kvinna heller.

Men när jag sköljde äggledarna och de sprutade in kontrast så tappade han slangen (och det gör ju så in i h-vete ont), han tjatar om vikten. Han har gett en kompis till mig pergo fast hon hade en sjukdom som skulle ställa till det för henne och mycket riktigt, hon fick opereras akut. Hon ställde en fraga ang. endometrios (tror det heter så) om det var vanligt att man kunde få kramp i ändtarmen, han skrattade åt henne och sa nej inte så vanligt. Hon har nu kollat upp det och det är jättevanligt!

Så nu vet jag inte vad jag ska göra! Min sambo tycker att vi dessutom är för gamla nu för att skaffa ett barn till men jag är inte redo att ge upp…

jag står vid ett vägskäl!

kajanus
2009-02-17 19:24
#22

åhh din stackare ja har oxå en manlig bufflig okänslig gynekolog,som ja sa till min man han borde skickas på charmkurs *L*

vad jobbigt men hur gamla är ni? tycker folk brukar inte va så ålders nojjiga nu förtiden nä det gäller att skaffa barn…..vanligt med första gångs föderskor på 35+ .ju så kämpa på!!!

jaghetersophia
2009-02-18 08:46
#23

Usch vilka idioter ni verkar ha träffat… I Örebro är alla helt underbara. De tar allt man säger på allvar - skrattar inte bort något.

mattiz73
2009-02-18 15:23
#24

Vi fyller båda 36 i december!

Ja, fast innen trodde jag han var bra men har nu hört en massa rykten!

kajanus
2009-02-18 16:18
#25

ja men du får bilda dig en egen uppfattning, jag menar är han bra o trevlig mot dig så….är ju det jätte bra ju!!!!ja det är inte lätt,man känner sig så liten o oskyddad mot sjukvården

kajanus
2009-02-19 15:14
#26

ja nu tror ja vi har "jobbat" färdigt för den här gången, nu är det bara den långa väntan igen på + eller mens???

Har ni ngt arbetsnamn??? på erat framtida barn?? vi pratar om "otto" typ ja när vi har otto då balblabla eller tänk när otto blablbal , ja vi är knäppa ja vet Flört men man får det inte roligare än vad man gör det.Glad vi tänker dock inte döpa vårat barn till otto ,tror ja iallafall inte men man vet aldrig……

mattiz73
2009-02-19 16:10
#27

Vi hade ett arbetsnamn när jag var med barn och det var "Peppe" efter Peppe Eng på tv4

Vi har tilloch med en cd skiva som heter Peppes album! Det var den skivan med min favorit musik under min graviditet och den hade jag med på förlossningen!

Det är inte fel att ha ett arbetsnamn, tycker jag!

Annons:
Ioma
2009-02-19 19:47
#28

Arbetsnamn? HAHAHA det där måste vi ta en tråd om ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

szirius
2009-02-22 01:05
#29

# 6 Ett minne dök upp som jag bara vill dela med mig:

jag blev gravid med sonen precis när vår katt fick sin första kull.Jag spydde och tålde knappt kattungelukten ens, fast det ju är sååå ljuvligt.Precis innan jag själv åkte till sjukhuset så födde katten sin andra kull- liggandes mellan mina ben-. och jag fick absolut inte flytta mig.Så sen hade vi huset fullt med både bebis o kattungar.Lite speciellt, att vi "synkade" så Flört,jag och katten.Hon finns tyvärr inte med oss längre.

kajanus
2009-02-22 09:55
#30

vad mysigt på ett sätt att du o katten hade bäbis samtidigt..*L*

jaghetersophia
2009-02-22 12:32
#31

#29, vilket roligt minne… Katten blev inte gravid dock. Hon kanske inväntar mig :)

kajanus
2009-02-23 22:49
#32

Nu kommer en annan fråga som jag tycker är klurig,man vill ju veta så snabbt som möjligt om man blivit gravid, när kan man börja testa tycker ni?? hur många dar före mens??jag vet att det kan bli fel både possitivt o att mensen kommer o negativt även om det är + egentligen…….jag vill veta nu 'L*Skrattande

jaghetersophia
2009-02-24 08:13
#33

#32 Det är nog alltid bäst att vänta med att testa till beräknad mens. Vissa har fått ett + 6 dagar innan mens och andra har inte fått ett + förrän 2-4 veckor efetr utebliven mens. Det är så olika. Men du ska ju aldrig kunna testa mer än en vecka innan mensen efetrsom ägglossningen inträffar ca 2 veckor innan mensen och det tar ca en vecka vecka efter ägglossningen innan ägget fäster sig i livmodern och man blir gravid.

Med RFSU testa tidigt kan man testa 6-15 dagar efter befruktningen (ägglossningen) …det borde bli ca 6-7 dagar före förväntad mens.

http://shop.rfsu.com/default.asp?id=1964

kajanus
2009-02-24 11:15
#34

ja fyyy men man är ju som är.Flörtska ha mens i helgen……emn vill veta nuuuuu ja ni förstår hur ja menar ,man är otålig som ett litet barnGlad skulle mens utebli då får ja väl testa,men så tråkigt o va så duktig o göra det rätta, om ni förstår hur ja menar…..*L*

När brukar ni börja kolla???eller väntar ni jämt till mens o utgår från det???? kramis till er alla

Annons:
jaghetersophia
2009-02-24 14:21
#35

Jo, vet att dte är jobbigt. Själv har jag inte testat på mycket utan låtit mensen komma när den kommer… alltid väntat till dag 43 efetrsom det varit längsta menscykeln, men nu när jag äter Pergo så väntar jag nog inte längre än till dagen efetr beräknad mens.

kajanus
2009-02-27 10:49
#36

ja ok, jag tänkte ja skuulle försöka o avvakta denna ¨gång o se om mensen kommer som vanligt??? (har lite pippi på att testa innan)

szirius
2009-03-02 21:14
#37

jag vågar inte testa innan, jag har gjort det några gånger och fått plus, och sen några dagar senare har mensen likväl kommit.Det kan ju både ha visat fel och handlat om tidiga missfall…hur som helst så skippar jag hellre den bergodalbanan med superlycka och sedan sorg.

kajanus
2009-03-03 11:13
#38

jag skulle ha haft min mens i lör,men den har inte kommit än, ja gjorde ett test igår som va negativt..så ja bara går o väntar på mens nu i princip ,lite annat gör ja ju oxå Flört

mattiz73
2009-03-03 19:10
#39

Jag fick min mens igår…usch och fy! Hade ju hoppats på den sista chansen! Eftersom jag mådde illa efter magsjukan så hoppades jag väl lite extra!

Men nu ska jag bara glädjas åt min Samuel och sluta tänka på fler barn! Vi får väl bli stödföräldrar eller något.

kajanus
2009-03-03 23:11
#40

vem vet nu när du lägger ner det kanske det kommer som ett brev på posten, tycker man hör sånt ofta…..synd kramis

mattiz73
2009-03-04 07:16
#41

Jag hoppas det men sambon vill ju inte! Fast jag har sagt att jag tänker inte använda skydd utan det är på hans ansvar och det kommer han glömma bort så kanske! Men jag ska sluta gå och hoppas… ska börja sälja av allt jag har i källaren! kanske ¨år ihop till en semesterresa för oss 3. Jag skulle så gärna vilja åka till Thailand.

Annons:
kajanus
2009-03-04 20:47
#42

ja det är underbart i thailand,vill dit igen….

jaghetersophia
2009-03-05 09:04
#43

Tror att jag fick mens igår. "mensen" som kom igår vara bara lite brunt - en fläck stor som en femkrona på toalettpappret… Efter dess har jag inte blödit alls… Sett ut lite som rosa kiss när jag torkade mig imorse. Märkligt. Få se om den kommer igång under dagen igen.

kajanus
2009-03-05 09:19
#44

spännande sophia,du kan ju även ev va gravid??????ja väntar fortfarande på min mens……gjorde ett test igår men negativt det med…..????

jaghetersophia
2009-03-05 12:21
#45

Ja jag vet inte…såg nyss att det "blödit" lite mer… ser väl mest ut som lite brun gegga *äckelvarning*… Brukar inte ha såhär utan när mensen kommer så kommer den med buller och bång och jag börjar storblöda direkt…Men samtidigt har jag ju sån mensvärk och huvudvärk som jag får när jag får mens så jag tror nog tyvärr att dte är mensen :(

mattiz73
2009-03-05 15:35
#46

Vad tråkigt Sophia!

Jag brukar inte ha så värst ont när jag har mens men tis och ons hade jag kramper i magen och riktigt skitont. Tabletter hjälpte inte! Idag är det bättre men jag har ont när jag kissar!

Kajanus…..väntans tråkiga tid kanske! Man vill bara att mensen ska komma så man kan försöka igen eller?

jaghetersophia
2009-03-05 16:18
#47

mensen är i full gång så jag tar 4:e kuren pergo på söndan i avvaktan på IVF.

mattiz73
2009-03-05 17:58
#48

Lycka till med 4: omgången och misslyckas ni nu så lycka till med IVF!

Men jag hoppas, hoppas, hoppas!

Annons:
kajanus
2009-03-05 22:56
#49

ja jobbigt att vänta…..men lycka till alla

mattiz73
2009-03-05 23:03
#50

Jag hoppas för din skull med Kajanus!

madeilene87
2009-03-06 19:05
#51

är det någon eller några här som har lyckats blivit gravid med pergotime? :) jag är juh lite ny här inne hehe

jaghetersophia
2009-03-07 08:57
#52

#51 Inte jag iaf :(

kajanus
2009-03-07 09:52
#53

tack mattis73……. ja har en väninna som har en vän som fått 3 barn med hjälp av pergo o väntar nu sitt 4……så tydligen ska de gå….fast hon hade pco…vet inte om det spelar ngn roll???

mattiz73
2009-03-07 10:47
#54

Jag har blivit med barn när jag åt pergo! Men bara en gång! andra gången jag åt så åt jag 3 tab om dagen utan resultat.

madeilene87
2009-03-07 11:03
#55

#53 + 54

jaha, roligt att höra att någon blivit med barn med det.. är pergo dyrt?

Annons:
mattiz73
2009-03-07 12:40
#56

Har du ingen rabatt på apoteket så kostar 3 omgångar ca 800:- och det är rätt mycket pengar men du kan välja att plocka ut dem månadsvis. Och apotekets rabatt får du ju efter det!

jaghetersophia
2009-03-07 15:52
#57

#55,56 Jag har ingen rabatt alls på apoteket och jag betalar 81kr för ett paket med fem tabletter a 50g = 243kr på tre månader. Det är en enkeldos. så för att komma upp i 800kr för tre månader behöver man ju äta minst trippeldos varje månad och det är det ju inte alla som behöver göra..

madeilene87
2009-03-07 16:31
#58

#56 aha det lät ganska mycket haha

#57 jag har ingen rabatt på apoteket vad jag vet men din summa lät bättre haha. Jag får kolla upp det där lite närmare :)

men tack för svaren :)

mattiz73
2009-03-07 23:57
#59

Ja, så är det givetvis!  Det var ju när jag åt trippeldos det blev den summan! Jag blandade ihop allt! Sorry! Sophia har bättre koll än mig!

kajanus
2009-03-13 23:58
#60

fick min mens förra helgen,men tänker inte äta pergo denna gång, utan hoppar det till nästa gång,jag tycker jag går på mig så o får så mycket biverkningar vill ha en pergo fri månad o ta tag i min vikt innan det rusar allt förmycket upp på vågen har gått på mig ca 7 kg sen ja börja med pergo inte kul……

jaghetersophia
2009-03-14 10:28
#61

#60 Jag har också gått upp ca 7 kg sen jag började med pergo :/

madeilene87
2009-03-14 11:39
#62

oj viktökning vill inte jag heller ha så då börjar inte jag med det.. då fortsätter jag prova utan… :P

Annons:
jaghetersophia
2009-03-14 17:20
#63

Det är nog inte alla som går upp i vikt, men jag skulle gärna gå uåå 10 kg om det bara resulterade i att jag blev gravid :/.

madeilene87
2009-03-15 16:00
#64

#63 nej det är det juh inte

men jag har så lätt att gå upp i vikt. Jag väger redan för mkt och jag går gärna inte upp ca 10 kilo till innan jag blir gravid, ja menar övervikt hjälper inte direkt mina chanser till att bli gravid. Jag försöker därför hellre att bli utan pergo. Det är juh heller ingen garanti att jag blir gravid av pergo, därför låter jag nog bli :)

men jag håller tummarna för alla er andra att ni blir gravida, med eller utan pergotime :)

kajanus
2009-03-15 21:37
#65

jag som är överviktig o har gått eller hade gått ner ca 25-30 kg inte kul o gått upp när man fortfarande har lång väg att gå när det gäller vikten…….

Jesicca
2009-04-01 03:14
#66

Hej hej!

Jag är helt ny här, och jag heter Jesicca.

Jag och min pojkvän har försökt i över ett år nu, med ett missfall som resultat. Pergotime är något jag läst mycket om. Och ni verkar ju kunna det här med pergotime. Så snälla, hjälp mig!

Vad genomgår man för undersökningar innan pergotime?

Och vad säger man för att få det?

Jag är livrädd för läkare, dess sprutor och massa frågor.

Jag vill hellre höra allt utav er som kanske redan har testat?

Snälla hjälp mig!

Jag vill verkligen bli gravid, och det vill min pojkvän att jag ska bli också. Allting har bara resulterat i felvisande gravtest och försenad mens. Varför vet jag inte? Läkarna säger ju att ett test inte visar fel på graviditet, jag har nu haft 4st under denna tid som visat ett + men det har inte funnits något där.

Jag hoppas att ni kan förklara detta mer för mig. Sen undrar jag också om det kanske finns andra lösningar i tablettväg eller något som inte kostar lika mycket som en provrörsbefruktning.

Tack på förhand!

Mvh Jesicca

jaghetersophia
2009-04-01 17:43
#67

Ätit 4:e kuren Pergotime. Beräknad mens imorgon. Idag har jag haft senapsgul (lite ljusare än senap) "mens"/flytning - som en enkrona ungefär. Vad är detta. Har mensvärk - mår bra i övrigt. Vad tusan är detta???

Ioma
2009-04-06 00:23
#68

#66 Jesicca: Jag tror du måste påbörja en fertilitetsutredning för att få pergotime utskrivet.

Detta är bara vad jag tror dock.

Önskar er lycka till!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

kajanus
2009-04-08 23:51
#69

hur går det sophia vad händer??

Annons:
jaghetersophia
2009-04-09 15:38
#70

Fick mens :(.. är inne på fjärde dagen på 5:e kuren med Pergo. Ultraljud inbokat 14 spril och sedan ska vi på IVF-planering 23 april.

kajanus
2009-04-13 23:46
#71

ja håller tummarna,ja får nog ta o ringa min gyn väntar fortf, på sperma provet som mannen lämnade in i nov tror jag det var, ja ahr struntat i pergo nu sist o jag har mens nu men ja pallar inte o äta pergo får så mycket biverkningar……får¨väl ringa o ha en dialog med gyn……han är så ocharmig,sur,butter ja ni kan tänka er

Jesicca
2009-06-05 02:04
#72

Jag har nu tagit kontakt med en kvinnoklinik. Ska dit på måndag.

Är hur nervös som helst, jag hatar sådant!

Men iallafall så skulle dom hjälpa mig att få pergotime.

Jag behövde inte gå igenom någon fertilitetsutredning då det visar sig att jag inte alltid har ägglossning. Skönt! Så då slipper man vänta så länge iaf!

Sen så måste jag ju få säga att det är jätte intressant att läsa här. Och jag hoppas att alla ni som försöker blir gravida inom kort. Vet hur jobbigt det är att kämpa med detta! Så lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: