Annons:
Etikettbehandlingar-mm
Läst 30401 ggr
jaghetersophia
10/21/08, 11:08 AM

Rosenrot

Någon som ätit rosenrot för försök att bli gravid. Läst att det ska ha hjälpt för flera stycken.. har själv beställt dte på nätet nu och väntar med spänning

Annons:
Ioma
10/23/08, 1:46 PM
#1

Nej inte visste jag att man lättare blir gravid av rosenrot.

Jag åt det för humöret för några år sedan bara.

berätta gärna hur det går.

lycka till!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

jaghetersophia
10/23/08, 3:29 PM
#2

Exempel på forskning

_Rosenrot gavs till 40 kvinnor med utebliven menstruation (amenorré och oförmåga att bli gravida). Efter 14 dagars intag återfick 25 av de 40 kvinnorna normal menstruation. Efter ytterligare några månaders intag blev 11 av de 40 kvinnorna gravida.

Det finns flera rapporter i litteraturen som visar att intag av Rosenrot bidrar till möjligheten att bli gravid. Några få månaders behandling med Rosenrot har lett till normal graviditet (Eagon P och Herbagram N, 2002)._

Studier på djur har visat att Rosenrot har förmåga att öka könshormonernas aktivitet. Hos hondjur ledde intag av Rosenrot till en ökad östrogen aktivitet, också en ökad fertilitet. Hos handjur gav Rosenrot upphov till ökad testosteron-aktivitet med en ökad muskeluppbyggnad (Tomsk State University, 1987).

Läst kommentarer som som

"Här är en tjej som började äta rosenrot då jag inte blev gravid på över 4 år & nu sitter man gravid med tvillingar.. Slumpen eller rosenroten?"

"Har ätit rosenrot i 2 månader från första dagen fram till ägglossning. och i går fick jag ägglossning enligt clerblue e så glad
har inte haft ägglossning på snart ett år."

"Sedan provade jag rosenrot (artic root extra stark) Åt mellan mens och ÄL, det tog sig direkt, första försöker med rosenrot på 8månaders försök att bli gravid :) Så nu är man snart i vecka 8."

"Rosenrot äter du från mensens första dag och när du får ÄL slutar du med dem. Jag köpte Artic root extra starka, tror det var 2000mg rosenrot extrakt i dem. Tog en till frukosten och en till middagen varje dag. Blev gravid på första försöket… Efter 7misslyckade försök att bli gravid"

"Jag åt rosenrot (slutade vid äl) och blev gravid, men det slutade i ma"

Flera beskriver en mycket krafigare ägglossning av rosenrot som även uppmärksammats av deras läkare

Ioma
10/23/08, 4:46 PM
#3

Åhhhhh tack för det där. ska genast testa.

Var beställde du din?

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

jaghetersophia
10/23/08, 5:26 PM
#4

Jag beställde min från naturpost, de hade erbjudande om att man köper för en krona och bara betalar frakten för 39kr. Inget köptvång därefter. Efter detta kostar prenumerationen 164kr/månad. Men På välsorterade ICA-affärer finns det också. Jag köpte en rosenrot Friggs på ICA-maxi för ca 70kr..

 hittade också citat från gravid i fokus "rosenrot åt jag och då gick det undan, samma för min syster =)"

finns också tips på naturläkemedel så som Glandin 25 och nattljus, men vet inte så mcyket om detta.

Jaja, det är värt ett försök :)

Man ska tydligen äta rosenrot från mensens första dag till ägglossning, sedan göra uppehåll då man inte ska äta rosenrot vid graviditet..

Ioma
10/23/08, 6:16 PM
#5

Tack för tipset!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

kajanus
10/26/08, 12:36 PM
#6

åhh det måste ja testa….lät mycket intressant tack för sånna tipps

Annons:
jaghetersophia
10/27/08, 8:19 AM
#7

Ni får skriva i det här inlägget hur dte går sen…

Vi har försökt i 1 år och 3 månader utan resultat… började med rosenrot 21 okt… fprtsättning följer :)

tezzie
11/2/08, 5:44 PM
#8

Jag har under många år försökt att bli gravid och det enda som verkar ha hjälpt mig var rosenroten. Slutade med dom samma dag som jag plussade, skänkte asken till min syster som också haft svårt för att bli gravid och vips så var hon också på smällen, så jag tror stenhårt på Rosenrot :) Mina köptes på Ica ;)

Lycka till alla!!!

*** Kärleken övervinner allt ***

jaghetersophia
11/3/08, 8:24 AM
#9

#8 Vad kul att höra att det hjälpt folk. Hur länge åt du rosenrot innan…. Jag har ätit i två veckor nu…. är på dag 38 i menscykeln nu, men gravtest visade negativt förra onsdagen :/

danino
11/3/08, 6:29 PM
#10

köpte rosenrot på hälsokost idag efter jag läst denna länk.

Förstår inte sambandet att det skulle kunna funka men om man tror tillräckligt mkt kanske..Jag har försökt över ett år

tezzie
11/3/08, 6:48 PM
#11

Man får en starkare ägglossning, sen kanske det hjälper att det ska ge ökad sexlust oxå, haha!

*** Kärleken övervinner allt ***

danino
11/3/08, 7:12 PM
#12

Låter ju bra :) hon i hälsokosten hade inte hört talas om detta,och sa att det bara ger pigghet

jaghetersophia
11/27/08, 2:03 PM
#13

Oj, jag tror att Rosenroten fått effekt, jag har vad jag vet inte haft ägglossning tidigare. Trodde jag hade det eftersom äggloss-stickorna var positiva, men blodproven visade att jag inte hade det..

efetr en månads kur börjar jag känna molande mensvärk i magen ( är mitt emellan 2 menstruationer) har aldrig kännt så tidigare…ägglosstickan visar positivt iaf…

Annons:
danino
11/27/08, 5:17 PM
#14

oj oj, låter ju lovande!

Ioma
11/27/08, 10:48 PM
#15

#13 åhhh vad skoj…. Håller tummarna!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Ioma
11/27/08, 10:51 PM
#16

Jag har ätit rosenrot från mensens sista dag, ungefär en vecka nu.

Får se om det ger nåt ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

tezzie
11/27/08, 11:07 PM
#17

Lyckospark till er alla :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Singo-Torpet
12/1/08, 11:34 PM
#18

tänkte bara nu när de börjar närma sig jul och allt vad de innebär.. undvik saffran om ni vill ha en bebis i magen, håll er till rosenroten i stället :)

Ioma
12/2/08, 8:47 AM
#19

Aha varför ska man inte äta saffran? Har precis köpt hem ett paket som jag tänkte göra saffransmuffins med :-/

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

jaghetersophia
12/2/08, 9:15 AM
#20

vad jag vet så gäller mycten om saffran de som redan är gravida, men dte finns ju ingen sanning i det.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14217&epslanguage=SV

http://www.barntotal.se/gratis_raadgivning/fraagor_och_svar_gravid/saffran_skadligt?/

Annons:
Singo-Torpet
12/2/08, 7:41 PM
#21

saffran använndes för som abort medel.. tror knappats min historie lärare skulle säga de om det inte var sant är farligt för djur med då saffran i stor mängd är dödligt (men då pratar vi ca 30påsar)

jaghetersophia
12/2/08, 8:30 PM
#22

jo absulut - det mesta är farligt i stora mängder, men vem tusan äter 30 påsar saffran?

Singo-Torpet
12/3/08, 12:17 AM
#23

#22 nej de tror ja ingen gör, men då menar ja dödligt för en vuxen människa, så ett ägg/foster kanske då dör av en påse.

men själklart upp till vara och en men tänkte ja skulle vidarebefodra det jag hört av en person jag litar väldigt mycket på sen är de ju upp till er att ta åt er om ni vill eller ej.

Jensa90
1/6/09, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Själv har man haft oskyddat samlag med sin fästman, utan att ha blivit på smällen.
Har dock vid ca 4gånger senaste halvåret oroat mig för det när mensen dröjt lite, men när man väl bestämmer sig för o göra Grav-test så kommer mensen och man blir deppig.

Någonstans innom mig, så finns det en önskan om bebis.
En liten krabat som kan ligga i famnen och bara älskas.

Men jag kämpar för att hålla tillbaka den önskan, eftersom jag "bara" fyller 19 i April, och min fästman blir 19 om en vecka.

Men jag är lite förvånad att jag ej blivit på tjocken, eftersom jag o han har haft samlag vid den dag som chansen till graviditet varit som störst, men ändå ej har blivit något.

Men den dag man bestämmer sig tillsammans med fästmannen att "nu är det dax", då ska jag testa det här med Rosenrot, värt ett försök liksom. =)

Kramar på er.

Resistance is futile. 

Eelune90
1/8/09, 9:05 PM
#25

#24

Jag sitter kanske lite i samma båt, har också haft oskyddat sex med min pojke under hela vårat förhållande men jag har inte lyckats blivit gravid än. Men vi jobbar på det, och jag ska verkligen pröva det här med rosenrot! =) Fyllde 19 i måndags jag:)

Jag har också förskjutit mensen efter varje månad kan man säga, för jag har gått och trott jag varit gravid och sen när man gjort testet har det bara kommit efter två dagar. Varit när o ge upp flera gånger o tro att jag aldrig någonsin bli gravid, men ja.. Det kommer jag, och ska prova det mesta =)

Lycka till för er två vännen :)

kramen

Eelune90
1/12/09, 6:14 PM
#26

Började med rosenrot för ca 3 dagar sen, och fick världens kramp i förregår!! Kunde knappt röra benen :/ har min mens nu iaf, så då har det släppt lite, men kan det varit mensvärk?? :S

bullmagen
2/18/09, 9:58 AM
#27

# 26

Ägglossning kan ge kramper och har man inte haft äl förut kan det kännas ovant. Jag har alltid varit så glad över att jag vare sig har ont vid äl eller mens, men senare förstått att det beror på avsaknad av äl. Med hjälp av RR har äl kommit igång och då känner jag av det.

Annons:
madeilene87
2/19/09, 12:15 AM
#28

oj att rosenrot var bra för ökad chans för graviditet hade jag ingen aning om. Jag har bara förknippat det med mer sexlust. Men detta ska jag absolut börja äta nu, Man kan juh alltid prova iaf ;)

madeilene87
2/21/09, 12:26 AM
#29

tänkte bara säga att detta är andra dagen jag äter rosenrot så det är bara att hålla tummarna om att det fungerar.. har även ägglossning nu :D

bullmagen
2/21/09, 6:17 AM
#30

Å, hoppas att det tar sig!

madeilene87
2/21/09, 10:32 AM
#31

#30

ja det hoppas jag med :)

madeilene87
2/23/09, 5:42 PM
#32

tänkte på en sak.. stod i några inlägg här ovan att man inte ska äta rosenrot under ägglossning. Är det farligt eller minskar man chanserna att bli gravid då ?

jaghetersophia
2/23/09, 7:14 PM
#33

Man ska inte äta det efter ägglossningen för att dte kan skada fostret/leda till missfall om man blir gravid.

madeilene87
2/23/09, 7:25 PM
#34

#33

oj :O det visste jag inte, det är juh en allvarlig sak som inte framgått haha. alltså bör jag inte äta dem imorgon då ägglossningen troligen är över imorgon.. ska jag alltså börja äta dom igen den första mensdagen?

Annons:
jaghetersophia
2/23/09, 7:36 PM
#35

japp, vad jag förstått kan man äta dem från första mensdagen till ägglossningen

madeilene87
2/23/09, 7:48 PM
#36

#35

okej ja men då gör jag så att jag inte äter dem något mer nu förrän  ja får mens igen :) förhoppningsvis får jag den inte :-) men jag tror inte den är så snabbverkande haha

jaghetersophia
2/24/09, 8:15 AM
#37

#36 Hur länge har ni försökt få barn? OT: Såg att du har 3 katter och en hund det har jag med :)

madeilene87
2/24/09, 11:19 AM
#38

#37

ja alltså verkligen försökt har vi bara gjort kanske ett år men jag har inte använt något skydd sen 05.

ja det har jag :) åh vad för raser? =)

jaghetersophia
2/24/09, 2:18 PM
#39

2 helig birma, en blandning skogskatt/siames och en schäfer :) Rottisen är såld nu.

madeilene87
2/24/09, 3:08 PM
#40

#39

okej :) fina djur det

madeilene87
3/17/09, 11:22 AM
#41

nu fick jag mens igen så idag kör jag på med rosenrot igen då :) hoppas det går bättre denna gång hhe

Annons:
madeilene87
3/17/09, 11:25 AM
#42

läste föresten att någon åt två gånger om dagen. På mitt paket står det att man ska äta en gång om dagen. Är det olika från paket från paket? (alltså företag..)

danino
4/19/09, 2:48 PM
#43

nu ger jag upp m rosenroten…

Eelune90
4/23/09, 1:22 AM
#44

hm.. det där med rosenroten verkar inte fungera för mig :/

Har använt det i tre månader nu, testat med "äggsticka" VARJE DAG i tre månader, men inget händer… :/  varför blir det  så?

jaghetersophia
4/23/09, 9:06 AM
#45

           Ja det där med rosenroten verkar bara vara en myt..har ju inte fungerat för någon av oss

jaghetersophia
4/23/09, 9:06 AM
#46

           Ja det där med rosenroten verkar bara vara en myt..har ju inte fungerat för någon av oss

madeilene87
4/23/09, 11:46 PM
#47

nej det har inte hänt ngt för mig heller fast jag har "bara" ätit i två månader.. kankse därför? men men det var nog mer myt än sanning iaf :(

Chatora
6/22/10, 1:24 AM
#48

Det här med att Rosenrot skulle orsaka missfall eller skador på fostret. Har letat i internet och inte hittat en enda källa på att det skulle vara så. Däremot kan man läsa på naturläkemedels förpackningar att det inte utförts några tester eller undersökningar på hur det påverkar gravida och ammande och därför inte kan rekommenderas men det står inte att läsa på en enda rosenrots förpackning. Jag undrar om det är någon här inne som hittat någon källa med vetenskapligt stöd som visar på hur rosenrot påverkar vid graviditet och ammning?

Ang barnlösheten.. Tog ca 6 månader för mig att bli gravid med vårt första barn, men nu efter 3 månader så är mensen försenad. Har ätit rosenrot under ca den 2-sista månaden. Åt inte rosenrot före första graviditeten.

Annons:
Tina-A
7/25/10, 11:51 AM
#49

Kan berätta att jag åt rosenrot i 3 veckor, och ÄVEN min sambo åt rosenrot då och då under dessa 3 veckor. För oss tog det direkt då! Heja rosenrot!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Bemydream
12/7/10, 12:26 AM
#50

#49

När började du att äta rosenrot? Var det vid mens eller åt du 3 veckor innan ÄL?

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

Tina-A
12/7/10, 1:16 PM
#51

#50: jag at det 3 veckor innan agglossning, jag borjade alltsa 1 vecka innan jag skulle ha mens och sen i 2 veckor till. Nu ar vi gravida i vecka 31!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Bemydream
12/7/10, 2:11 PM
#52

#51

okej. Hade ni försökt länge innan?

Grattis till tillökningen <3

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

Tina-A
12/7/10, 7:32 PM
#53

#52: Nej, det var vårt första försök efter att jag slutat med ppiller.

Hade ätit ppiller i 6 år så var lite osäker på om, och när, ägglossningen skulle komma igång eftersom det kan ta ett tag. Kände då att jag ville äta rosenrot eftersom det ska få ägglossningen att komma igång, liksom för säkerhetsskull.

Och uppenbarligen kom ägglossningen igång bra :)

Och tack så mycket :D

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: