Annons:
Etikettunder-25-barnlös
Läst 1880 ggr
TheUnknown
2008-09-23 15:07

Snälla, ta emot oss...

Jag och min kille har försökt skaffa barn i 11 månader nu, det börjar pscyka en totalt nu… men men till frågan jag ville ställa nu… Det är så här att jag och Allex har ringt runt till sjukhuset, till en privat mottagning och till flera ställen. Jag vet inte vart jag ska vända mig, alla skrattar åt mig och är otrevliga när de får veta min ålder… jag hatar den där siffran… 17….. varför ska två siffror få stå ivägen för mig nrä jag vill veta om jag och min kille kan bli gravida eller inte… Är det någon som vet någon mottagning någonstans i Sverige som gör en utredning om ofrivillig barnlöshet på personer som är så unga som mig… Jag behöver verkligen hitta någon… snälla, hjälp mig.

Anna och Allex

Annons:
Ioma
2008-09-23 15:55
#1

De har på svenska sjukhus tyvärr 18 år som gräns plus att man ska ha försökt mer än 18 månader har jag för mig eller om det t o m är 24 månader.

När man är 17 år så har man ca 20 ÅR på sig att bli gravid så därför hjälper de en inte i den åldern.

Visst jag kan förstå vården i det men jag förstår frustrationen när man är så ung och inte blir gravid.

I den åldern är det inte ens säkert att man kan bli gravid då inte kroppen haft tiden på sig att ställa in klockan så att säga ;-)

så jag tror ni bara ska fortsätt och försöka ett tag till och se om ert förhållande verkligen skulle klara ett barn.

Hur länge har ni varit ett par?

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

TheUnknown
2008-09-25 15:49
#2

vad jag hört (har fått tre olika åldrar) så är det 19, 20 eller 25 som gäller så sjukhusen, det är så olika verkar det som. :(

Min kropp boerde vara berädd på det nu, eftersom jag fick min mens när jag var 12 år, alltså fem år sedan. Visst är det inte bara det som bestämmer..

jag vet att vårat förhållande skulle kalra det, vi har inte varit tillsammans så länge som du pch din man. men 1 år och 4 månader snart. en bra start, och längre ska det bli. :)

Ioma
2008-09-26 15:51
#3

OJ ja det var verkligen olika bud där *S* Men ja det är kanske upp till kommunen vad det är för åldrar som gäller.

Ja mensen kan komma långt innan ägglossningen konstligt nog. Jag fattade inte hur men jag har fått det berättat för mig av gyn.

Jag tycker det låter konstigt att man kan ha mens utan ägglossning men tydligen så kan man det.

Om jag vore du så skulle jag skaffa ägglossningstester för att se om du HAR ägglossning och NÄR i cykeln.

Jag håller ju på att flytta nu men ska beställa hem ett större antal tester som ni här ska få köpa sen när vi kommit lite mer i ordning.

Just nu funklar bara internet ibland då och då *S* så jag vill inte påbörja något förrän internet är oki.

Så om du har lite mer tålamod så kan du köpa jättebilliga ägglossningstester genom mig sen. Ca 7kr styck säljes  i 7-pack har jag för mig.

Kram

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Ioma
2008-09-26 15:53
#4

OJ ja det var verkligen olika bud där *S* Men ja det är kanske upp till kommunen vad det är för åldrar som gäller.

Ja mensen kan komma långt innan ägglossningen konstligt nog. Jag fattade inte hur men jag har fått det berättat för mig av gyn.

Jag tycker det låter konstigt att man kan ha mens utan ägglossning men tydligen så kan man det.

Om jag vore du så skulle jag skaffa ägglossningstester för att se om du HAR ägglossning och NÄR i cykeln.

Jag håller ju på att flytta nu men ska beställa hem ett större antal tester som ni här ska få köpa sen när vi kommit lite mer i ordning.

Just nu funklar bara internet ibland då och då *S* så jag vill inte påbörja något förrän internet är oki.

Så om du har lite mer tålamod så kan du köpa jättebilliga ägglossningstester genom mig sen. Ca 7kr styck säljes  i 7-pack har jag för mig.

Kram

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

TheUnknown
2008-09-26 16:00
#5

Ioma: jo de är väldigt olika… men det verkar som om de jag pratat med inte riktigt vet vad de talar om. för en säger att så är det i hela östergötland, sen kommer en annan och säger en annan ålder och att det är så i östergötland med. Mysko som tusan.

Hm… men jag tycker mig ha känt ibland att jag har ägglossning.. man kan ju känna det ibland, men vet inte om det är ägglossningen eller vad det är..

hm.. jo jag har tänkt länge på att göra det, men har INGEN SOM HELST ANING om hur de fungerar (visst det står ju på broschyren som hänger med…) men de är eju så GRYMT dyra. så du ska sälja senare… hur kommer betalningen gå till? 7pack och 7 kr styrck? alltså 49 kr för att köpa eller? (tror de blir 49 :P) kommer du inter sälja dem löst? berätta. :)

Ioma
2008-09-26 16:13
#6

Aha ja det verkar ju mysko verkligen.

Ägglossningstesterna jag kommer sälja säljs i 7pack och precis som du skriver så blir det 7kr styck och hela paketet 49kr eller liknande.

Jag TROR de kommer ligga på 7kr

Jag skickar med papper där det står precis hur man ska göra.

Kissa i en kopp och doppa testet i det antalet sekunder som det står på pappret och läs av testet.

Jätteenkelt, lovar.

Jag kommer lägga ut info här när det blir dax så ni vet när jag ska beställa och så får ni beställa av mig då.

Man sätter ing pengen på m itt konto så sänder jag testerna så fort pengen syns. jag tänkte jag skulle skicka med en liten present i paketet oxå ;-) Men det får ni se vad det blir *S*

En hemlis än så länge hihihhi

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
TheUnknown
2008-09-26 16:23
#7

men hur läser man av det? de är de jag undrar över. hehe men de kan man ju ta senare. du får nog mig som kund. hehe. men om man inte har ägglossning, då står väl det med på pappret va? fast jag BORDE VERKLUGEN eha det nu. :P

kostar de extra i frakt och så eller? meeeeh… va elakt. jag hatar hemlisar. hahaha. nu blev jag nyfiken. :D hur lägger man in pengar på ett konto??? :S:S:S jag vet itne, går det inte att du tex skickar det så de hamnar rpå posten så man får hämta ut de och betala där. eller tex skicka så man får med en faktura? sånt kan jag. :D

Ioma
2008-09-26 16:38
#8

Ja jag har itne läst så jättenoga men jag tror man läser av testena så att om det är två jättestarka streck så HAR man ÄL om det ena är svagare än det andra håller man på att få ÄL (ÄL = ägglossning)

Därför säljs dem i set om 7 stycken så man kan ta flera test och lixom "jaga" dagarna man har ÄL.

det blir bara den faktiska fraktkostnaden som är typ 6kr för upp till 5 eller fler test, ska väga o lite så sen när jag fått hem testerna så ni ska inte behöva betala så mycket mer än vad det verkligen kostar. jag avrundar bara upp 50öre  så det blir lättare o slippa få massa 50öringar på kontot. hihi

hemlisar som e så rooooligt. hihi

Det blir bara en liten present ;-) den räknas INTE med i frakten utan den bjuder jag ju på självklart ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

TheUnknown
2008-09-28 18:41
#9

ioma: ah okej.. där ser man. trodde de skulle stå datum och så när man fick den. haha.

va fin fint. :) spännande. :D hihi

Mezzo
2009-02-14 08:13
#10

var ett tag sedan det skrevs i denna tråden, men jag måste bara inflika att Clear Blue's ÄL-test är avsevärt bäst!! Finns att köpa på apoteket men även på nätet!! :)

Varför kan du inte vänta tills du gått ut gymnasiet med att försöka få barn?? Är det inte bättre att ha utbildningen klar?
Istället för att gå ut gymnasiet efteråt… Tryggare för både er och ert framtida barn ju..

Här i Västmanland ska man ha försökt 1år, sedan har man rätt till hjälp, vet dock inte om de har åldersgräns…

Du kan väl fråga på din kvinnoklinik/infertilitetsklinik vilken ålder som gäller??
Och tänk på att man har bara ägglossning 24timmar per månad!;)
Med chans att bli gravid ca 5 dagar per månad..
4 dagar före och 1 dag efter ägglossningen.. Då spermierna kan leva upp till flera dygn i en i väntan på ägget.. ;)

jaghetersophia
2009-02-14 09:02
#11

I Örebro måste man ha örsökt i ett år. Det är även krav på att man ska ha varit skrivna på samma adress som partners under minst ett års tid…eller var det två år? Någonting sånt?

Bor ni ihop?

TheUnknown
2009-02-17 15:05
#12

Tack för era svar. Men vi vet att vi kan bli gravida nu… så denna tråden är inte så viktig längre.

Men ja vi bor ihop men ja är inte skriven hos honom.

Ioma
2009-02-19 10:37
#13

Tråden låses på TS begäran då den nu ej längre är aktuell.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: