Jag är 34 år och har haft PCOS i hela mitt liv och är normalviktig nu med tendens till det smalare hållet, och när jag var yngre så var jag spinkig rent ut sagt, har alltid ätit nyttigt och gör så fortfarande, motionerat regelbundet med måtta, mina läkare har sagt att jag är en av de PCOs kvinnor som det inte spelar någon roll om jag bantar eller ej då jag redan har bra vikt och kost, men lik förbaskat så fick jag ingen ägglossning och hade mens bara några fåtal gånger per år.
Luskade ut diagnosen själv av en slump via internet och fick den bekräftad för 5 år sedan.
Kunde inte bli gravid utan hjälp, gick igenom hela raddan av hormoner som jag skulle äta och ta i sprutor, endast IVF fungerade då även med högsta dosen av Clomid bara gav mig en pytteliten ynklig knappt märkbar ägglossning.
Fyllde mig full med hormoner i över 1 år non stop i stort sett men inget hände.
IVFn gick bra även om det först var risk att vi skulle avbryta då jag hade svarat lite för bra på behandlingen.
Graviditeten flöt på bra men jag förlorade den i vecka 23,5 väntade tvillingar.
När vi var redo att göra ett nytt IVF försök så ville min man först prova utan hormontillskott över sommaren då jag faktiskt hade mens var 5e vecka regelbundet, förlossningen hade fixat min kropp så att jag nu fungerade av mig självt, men min ägglossning var ändå lite svag tyckte jag själv, men dock hade jag en på naturlig väg iallafall, på det 3e försöket så frågade jag läkaren om jag kunde få en ägglossningsspruta och då tog det sig.
Jag gick och kollade mig hos läkare varje månad och tog blodprover så jag visste hur jag hade ägglossat och hur tjock min livmoderslemhinna var och hur många mogna ägg som jag hade, det var skönt att ha koll på läget även om vi gjorde naturlig cykel.
Går strax in i 2a trimestern, men vågar inte ta ut någon glädje i förskott än, vill passera vecka 26 först.
Jag kommer nog alltid att få ha PCOS resen av mitt liv men om jag kan ha en regelbunden mens även efter denna graviditet så vore det bra, innan fick jag äta p-piller för att kunna ha det varje månad garanterat.
Äter Metformin sen flera år tillbaka för att hålla sockersuget i schack och det fungerar bra, slutar jag äta dem så vräker jag i mig sötsaker, men jag går inte up i vikt och blir tjock eller så, men jag vill ha kontroll över vad jag stoppar i mig regelbundet och jag mår bättre av det.
Om det vore så enkelt att bara banta för att kunna bli gravid utan läkarhjälp så hade jag gjort det, men det var ju lönlöst i mitt fall, men vet folk som har gjort det då de har vägt mer och då har det faktiskt fungerat.
Har träffat läkare som faktiskt blivit förvånade att jag har diagnosen då jag egentligen inte passar in i riskgruppen alls, men jag har massor av symptom som tyder på det och de kunde de ju se själva via blodprov och ultraljud.