Annons:
Etikettinfertil
Läst 2351 ggr
ung123
8/19/08, 12:49 AM

Rädd

Jag vet inte om detta är rätt forum att fråga i, men det känns som att ni här kanske vet lite om just anledningar till varför man inte kan få barn. Jag har aldrig haft mens och är 16 år, snart 17. Jag är några cm över medellängd och har inga inlärningssvårigheter eller så, så turners borde det inte vara. Jag har en livmoder, de har setts på ultraljud. Vet ni om det är möjligt att födas utan äggstockar men med livmoder? Att vara normalväxt och ha normala hormonvärden? Har uppsökt läkare men de vill inte sätta in p-piller innan de vet, och ultaljudet var otydligt och blodproven sa inget. Jag vill bara bli klar som alla andra och jag vill vara fertil. Det betyder mer än allt annat.

Annons:
Ioma
8/20/08, 9:56 PM
#1

Jag kan tyvärr inte svara på endel av dina frågor men det är faktiskt inte så jätteovanligt att man blir 16-17 innan man får mens.

Jag vet flera som var i den åldern när de fick sin första mens.

Jag var dock bara 9-10  år så det är väldigt ungt men som sagt så kan det även vara tvärt om .

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Linn
8/21/08, 1:58 PM
#2

det är väl också ganska många som får vänta längre än så på sin mens? upp mot 18-19? låter väl kanske inte som någon tröst men jag tror inte att du behöver oroa dig för att du inte fått din mens än.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Ioma
8/21/08, 3:09 PM
#3

Precis. Jag vet att jag såg någon statistik på det där för några år sedan och de som får vänta länge är nästan lika många som de som får väldigt tidigt som jag.

Nästan 50/50 typ.

Synd jag inte har kvvar den sidan i favoriter men det kanske går att hitta statistik som är aktuell någonstans?

Jag förstår rädslan och oron helt och fullt. Skulle själv vara jätteorolig.

Men tänk på det att det är ganska vanligt att få vänta ändå.

*kramar om*

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Linn
8/21/08, 4:23 PM
#4

en kram från mig med!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ung123
8/27/08, 11:32 PM
#5

Tack:)

Det känns bara jobbigt att inte veta och att inte bara få vara som alla andra. Men jag ska väl inte ta ut någon sorg i förtid:P

Linn
8/29/08, 9:43 PM
#6

Det kommer ska du se :) Inte för att vara sådan men det är inte överdrivet roligt att ha mens heller :P Och alla hormonoer man får stoppa i sig för att inte bli gravid (visserligen fel sida att skriva detta på men, det passar ju sig inte alltid att bli gravid) om man inte kör med kondom hela tiden och så vidare. Förstår att du gärna vill ha mensen för att veta att allt står rätt till dock.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
TheUnknown
9/23/08, 2:50 PM
#7

unge123: ville skirva en rad, men vet inte vad jag ska skriva… men jag är med rädd för att jag inte kan få barn. och jag blir vägrad hjälp att kolla om jag och min kille kan få barn eller inte…. det suger att vara ung.

shorty73
9/30/08, 11:59 AM
#8

Om du fortfarande inte har fått din mens när du kommer i 18 års ålder,så kan du be att din gynekolog/läkare kollar upp det.Men innan dess tror jag inte du behöver oroa dig,du är fortfarande ung o det är så olika när kroppen är redo o har "växt" klart.

Ps inte alltid kul att vara vuxen heller*kramar om*

TheUnknown
9/30/08, 7:07 PM
#9

shorty73: tack så mycket. :) men jag har min mens, fick den när jag var 11. :P

shorty73
9/30/08, 10:44 PM
#10

Vsg:) mitt inlägg var menat till "ung123"…kramar om er båda:)

TheUnknown
9/30/08, 11:33 PM
#11

shorty73: aha haha okej då :P men inte alltid lätt att vetavem inlägen är till :P

shorty73
9/30/08, 11:34 PM
#12

så sant som det är sagt:)))

TheUnknown
9/30/08, 11:51 PM
#13

hehe

Annons:
Singo-Torpet
11/1/08, 11:22 PM
#14

jag fick nog inte min mens förs 15 eller kanske var 16? mins inte…

danino
11/4/08, 10:21 PM
#15

låter ju skönt ju

Animalfriend
7/5/09, 10:49 PM
#16

Du har kollat hos läkare? Jag fick den aldrig heller. (Kollade upp det vid 16 års ålder ungefär). Jag kan inte få biologiska barn, utan måste få ägg donerade, får ingen regelbunden mens, utan "konstgord" via tabletter, 4ggr/år, skönt att slippa 1ggr/månad tycker jag (man får se det possitivt).

Men oavsett om du kan få egna barn eller inte, för det är ju trots allt vad det handlar om, så kom ihåg, att förälder är inget man blir, utan som man bestämmer sig för att vara. :)

Du kan ju fråga din mamma när hon fick sin mens, det är ju tydligen ärftligt det där. :)

madeilene87
7/7/09, 3:34 PM
#17

jag tror att din mens kommer, dock fick jag min när jag var 10 men vet några som fått den vid 16-18 års ålder så den kommer :) annars så prata med någon läkare :)

Animalfriend
7/7/09, 10:43 PM
#18

Som jag sa i #16 tycker jag du kan fråga din mamma när hon fick sin. :) Så slipper du bekymra dig. :)

Upp till toppen
Annons: