Annons:
Etikettbehandlingar-mm
Läst 2625 ggr
Ioma
2008-06-21 20:34

Olika sätt om det inte blir barn...

Hittade dessa korta men koncisa förklaringar till hur de olika behandlingssätten funkar:

Hormonstimulering

Kvinnan behandlas med hormoner för att få igång ägglossningen. Man börjar med tabletter, fungerar inte det går man över till injektioner.

Används när kvinnan har störningar i ägglossningen.

Insemination

Spermier från partnern eller en donator sprutas direkt in i kvinnans livmoder eller livmoderhals.

Används när mannens spermier är av dålig kvalitet eller då ejakulationen inte fungerar.Vid oförklarlig barnlöshet. Donerade spermier används då partnerns spermier saknas.

IVF

Förkortning av in-vitro-fertilisering, dvs provrörsbefruktning. Efter hormonbehandling plockas kvinnans ägg från äggstockarna och befruktas utanför kroppen. Om befruktningen lyckas förs ett, eller högst två, embryon tillbaka in i kroppen.

Vid in-vitro-mognad (IVM), hormonbehandlas kvinnan inte.

Används när kvinnan har skador på äggledarna eller endometrios. När mannen har dålig spermakvalitet. Vid oförklarlig barnlöshet.

I Sverige finns totalt 15 kliniker som gör IVF. Sju drivs av landstinget och resten är privata. Beroende på var man bor kan det vara lång väntetid, det är också olika hur många försök man får. På en privat klinik kostar en IVF-behandling 18 000-30 000 kronor.

Ungefär var fjärde kvinna föder barn efter första försöket. Efter tre IVF-behandlingar har 60 - 70 procent lyckats.

TESA/PESA

Testikel- eller bitestikelbiopsi. Spermier sugs direkt från testikeln eller bitestikeln. Ibland tas istället en bit vävnad från testikeln, där finns det nästan alltid spermier.

Används när mannen har inga eller få spermier i sädesvätskan.

ICSI (uttalas ixi)

Mikroinjektion, dvs en spermie injiceras direkt in i ägget med en tunn ihålig nål. Det befruktade ägget förs sedan tillbaka in i kvinnan igen, som vid vanlig IVF. Metoden kan kombineras med TESA/PESA.

Används när mannen har för få eller "slöa" spermier.

Frystransfer

Vid IVF-behandling kan hormonstimuleringen göra att fler ägg mognar hos kvinnan är vad som återförs. De befruktade ägg som blir över kan frysas in och användas senare. På så sätt slipper kvinnan gå igenom nya hormonbehandlingar och "äggplock".

Används när tidigare IVF-behandlingar misslyckats eller om man vill ha fler barn.

Assisted hatching

Används vid provrörsbefruktning. Innebär att man "hjälper" embryot att fästa sig vid livmoderväggen.

Används när tidigare IVF-försök misslyckats. Görs oftast på kvinnor över 40.

Äggdonation

Lagligt i Sverige sedan den 1 januari 2003. Efter hormonbehandling plockas ägg från den donerande kvinnan. Äggen befruktas sedan utanför kroppen med spermier från mottagarparets man. Slutligen förs äggen in i mottagarkvinnans livmoder.

Används när kvinnan inte har egna fungerande ägg.

Källa: IRIS, Infertilas Riksförening och Outi Hovatta, professor vid Fertilitetsenheten på Karolinska Institutet

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
vildarosen
2009-05-17 12:08
#1

Tack för att du har skrivit om dessa sätt! fatta inte riktigt när en vän berätta om sina försök o inte förklara så bra!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[kvasthilda1972]
2009-05-17 13:27
#2

Jag hade försökt att få barn med min ex man i ca 5 år och när jag äntligen skilde mig och träffade Stblues tog det bara 6 mån så blev jag gravid, har nu en flicka på 5 månader… Så för mig var det nog att jag blev lycklig och innan jag blev gravid så hade jag börjat acceptera tanken på att jag inte kunde få barn och funderade på vad jag ville göra istället med mitt liv, resor mm

Så jag blev väldigt förvånad när jag var med barn….

Linn
2009-05-18 19:20
#3

Bra och enkelt förklarat.Glad

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

szirius
2009-05-19 00:41
#4

Är det någon här som gör/gjort hormonbehandling och vill berätta mer hur det går till och hur man mår av det etc? Jag går just nu på akupunktur och min menscykel har varit 27 dagar två månader i streck, efter att innan legat på 20!Skrattande Alltid en början kanske…

#2 Grattis!!!Gladden där situationen har man hört om flera ggr…det är som att vissa "inte ska ha barn" , man kanske inte är lyckliga tillsammans  egentligen som du skriver, och när man träffar en ny så blir man gravid direkt…intressant…( obs! alla ni lyckliga par ska inte ta åt sig av detta såklart, jag är själv lyckligt kär i min manFlört)

För mig tar det av ngn anledning emot att försöka acceptera att det kanske inte blir fler barn, det känns som att jag då ger upp! Fast det ÄR ju inte så att man ger , utan man bara slappnar av inför hur livet faktiskt ser ut.Jag vet inte….det är lite vidskepligt..som att jag tänker att om jag bestämmer mig för att nu ska jag släppa tanken på barn, göra karriär o resa o blablabla, ja då kommer det definitivt inte nåt barn…men att önska, önska, önska funkar uppenbart inte heller…nån som känner igen sig i detta dilemma?

Upp till toppen
Annons: