Annons:
Etikettbarnlöshet
Läst 1625 ggr
Tur-Budda
5/30/08, 12:16 AM

Vi får mer av det vi fokuserar på?

Jag har fått uppfattaningen att barnlösa par som adopterar ett barn ofta snart därefter blir gravida med ett eget. Är det någon som vet om det finns någon statestik på detta som kan visa om det stämmer, för i så fall tyder det på något som jag ser som en sanning i livet.

Vi får mer av det vi fokuserar på.

Lite föreklat skulle det betyda att de barnlösa först fokuserar på hur jobbigt det är att inte få barn eller hur svårt det är att bli gravida etc. Sedan när det adopterade barnet kommer in i familjen ändras fokus till att vara en småbarnsfamilj och de tidigare tankarna hamnar i bakgrunden. Då fokuset förändrats så blev resultatet annorlunda.

Bara en fundering.

mvh

/Lasse Andersson

Annons:
Ioma
5/30/08, 12:25 AM
#1

Jag tror helt klart att det är så att när man fokuserar för mycket på att bli gravid så kan det blockera det hela.

Jag läste för några år sedan att det till 60% är så bland ofrivilligt barnlösa i en tidning som hette newsweek time eller nåt sånt där.

 Så jag tror helt klart att fokuseringen kan störa hormoner osv.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Elisabeth-J
5/30/08, 12:33 AM
#2

Det är just det med tankens kraft. Vi får det vi önskar men håller vi kvar i tanke och hjärta en oro eller för starka känslor och tankar så blockeras det. När man släpper det är då det kommer som man önskar. Jag har själv testat det här med önskningar och tankens kraft och jag kan lova att det verkligen har effekt :)

Vissa saker sker snabbt medan andra tar lite mer tid, jag tror att man får det man önskar men det kommer till oss när det är menat. Det har hänt helt otroliga saker i mitt liv genom tankens kraft, saker som jag aldrig hade kunnat tro eller drömma om att det skulle kunna hända :)

Jag vet också fler som har adopterat som blivit gravida strax efteråt trots flera års barnlöshet. Jag vet också att det har inträffat graviditet när man gjort utlndsresor, man åker bort för att koppla av och släppa alla tankar, så det kan ske bara man försöker släppa men det är svårt så en semesterresa kan ju vara ett bra alternativ :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Ioma
5/30/08, 12:46 AM
#3

Jag tror som ni läste helt och hållet på detta med tankekraften när man försöker bli gravid.

Dock har jag och maken försökt 2000-2003 aktivt och sen flera år där vi inte försökte alls mer än att tänka "Blir det så blir det"

Jag hade så gott som gett upp hoppet plus att jag fick cancer o sånt där trist.

Jag hoppades ju på tankekraften men det funkade inte på mig :-(

Så man kan nog itne säga över lag att det funkar på det sättet och man ska nog vara väldigt försiktig med att diskutera det ämnet med en ofrivilligt barnlös tror jag. Vet själv att jag tidigare reagerade starkt på när någon sa att jag skulle slappna av så funkar det för då kände jag det som att det enbart var m itt fel.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Tur-Budda
5/30/08, 12:56 AM
#4

Det är ju de starka känslorna som kommer upp som håller fokuset på problemet. Genom att acceptera fullt ut att situationen känns som den känns så löses de tankar vi fullt ut accepterat och "lyssnat på" upp sig och då hamnar vi automatiskt i ett nytt fokus.

Dvs om man blir provocerad "vänd andra kinden till" mot känslan och dyk in i den fullt ut utan att reagera pga den. Gör en pudel inför känslorna, lär känna varje nyans av dem så kommer situationen att förbättras i samma takt som känslorna tynar bort. det är ju bara jag som kan känna mina känslor, alltså är känslorna ett budskap från mig själv till mig själv. Det innebär att när jag "lyssnat" på att vad en känsla har "att säga" så försvinner den, efter som det är onödigt att "tjata" om något som redan uppfattats i minsta detalj.

Fridens Liljor!

/Lasse Andersson

Tur-Budda
5/30/08, 8:48 AM
#5

Om jag skulle skapat en sida på nätet i ämnet så skulle jag alltså skapat en sajt som heter "bli gravid i fokus" snarare än "barnlöshet i fokus"!

Ioma
5/30/08, 12:54 PM
#6

Nja detta handlar om just ofrivillig barnlöshet och inte hur man blir gravid.

Det är en sajt där man ska kunna trösta/tröstas och lära av andras erfarenheter.

Den inriktar sig på oss som vill men inte kunnat av olika orsaker.

Att bli gravid är en baggis för många så det är inte dem vi ska rikta sajten till ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
MaMaMade
5/30/08, 1:18 PM
#7

Jag förstår tanken men en "blandsajt" är också bra. Efter att ha levt m adoption i tankarna i 18 år har jag fått en hel del insikt i andra människors tankar o reaktioner på sin barnlöshet.

Om jag på ngt sätt kan stimulera människor till att ta steget o påbörja en adoption blir jag glad. Jag påstår inte att alla kan adoptera, jag påstår inte att alla ska adoptera för att det är det enda o bästa sättet. Nej, var o en måste följa sina premisser när det gäller hur man får barn. Däremot har jag lärt känna så många människor där förhållanden går el nästan går i kras därför att en inte kan tänka sig adoption…ofta pga okunskap om hur det går till mm. Jag har lärt känna människor som låst sig så totalt i sina försök m IVF mm att de missat sin chans att kunna adoptera (el skaffa syskon) pga hög ålder o nu ångrar sig å det grövsta.

Man måste kanske hålla isär om det är barn man vill ha el om det viktiga är att bli gravid…på vilket sätt det än vara månde.

Tur-Budda
5/31/08, 2:04 AM
#8

Ioma #6

Oki, du har jag missförstått det hela, min #5 var tänkt för en sajt där ofrivilligt barnlösa människor gör sitt bästa för att lämna det ofrivilliga tillståndet. =)

Tur-Budda
5/31/08, 5:09 PM
#9

Med den här metoden går det ofta både lätt och fort att lösa upp jobba känslor som är förknippade med alla slags erfarenheter man har. Mitt tips för den som provar hemma på egen hand själv för första gången är att leta reda på punkterna på ett ungefär (det är inte SÅ noga, nära går nästan lika bra som mitt i prick) och bara titta på alla minnesbilder och fantasibilder som spontant dyker upp när man tänker på ämnet samptidigt som man knackar på punkterna. Om bilderna byts ut eller förändras så är behandlingen redan verksam. Om man inte kan hita några minnen eller hitta på några spontana fantasibilder så kan man även bara känna efter hur det känns att tänka på ämnet och knacka ändå.

http://web.comhem.se/~u75502861/health/tft/recept.htm

Upp till toppen
Annons: