Annons:
Etiketterbarnlöshetfertilitetsutredning
Läst 1779 ggr
Anne
2008-05-27 12:11

Utredning - hur gör man?

Hejhej, jag smyger mig väl in här, för… vi har försökt i ungefär ett och ett halvt år utan att det blivit något plus. Det känns inte jättetungt eller jättejobbigt men visst börjar det bli tristare och tristare. Vi har inte gått till någon läkare än men det vore ändå rätt skönt att ta reda på om allt är som det ska, eller om något är fel.

(Sen är det verkligen långt ifrån säkert att vi skulle vilja göra IVF, men det är ett senare beslut.)

Så - hur gör man? Vart vänder man sig? Jag har ingen gynekolog jag brukar gå hos eller så. Jag antar att man inte går till sin vanliga vårdcentral?

  • Redigerat 2022-11-01 15:56 av Niklas
Annons:
Hanasa
2008-05-28 18:22
#1

Kvinnomottagningen på sjukhuset kan man ringa eller så kan man göra som jag valt - att gå till en privat gynekolog som sysslar med barnlöshetsutredningar. Brukar gå att hitta på gulasidorna.

Först får man komma dit och prata lite och ta lite prover. De brukar vilja göra ett VUL också. De brukar också vilja att mannen ska följa med eftersom detta med barn är något man är två om. Om allt ser okej ut på vul fortsätter man med att göra blodprov. Jag har varit med om två varianter - en där de tog blodprov samma dag, en där jag skulle ta blodprov två speciella dagar i min cykel. Mannen får också lämna spermaprov. När provsvaren kommit får man en ny tid. Om något verkar fel utreder de det och rättar till problemet. Om allt ser okej ut fortsätter utredningen med div. men så långt har jag inte kommit "än". Har valt att inte gå vidare mycket pga min rädsla. Vill så gärna ha barn, men alla utredningar skrämmer mig faktiskt. Men så småningom när jag tagit mod till mig så kommer jag (vi) att fortsätta utredningen.

Upp till toppen
Annons: