Annons:
Etikettallmäna-krypinet
Läst 4556 ggr
Ketang
2011-04-13 14:05

När bästavännen blir gravid?

En av mina närmaste vänner har väldigt svårt för att bli gravid. Dom har försökt i över ett år och ska nu inseminera. Jag har en dotter och vi funderar nu på barn nummer två. Jag har turen att bli gravid väldigt lätt så jag misstänker att detta kan gå väldigt fort även denna gången.

Problemet är att jag verkligen inte vill såra min vän och plåga henne med en gravidmage, nu är dessutom hennes lillasyster gravid och hon mår mycket dåligt av detta redan.

Har ni några råd att ge mig? Kan jag göra något för att underlätta en ev graviditet för henne? Kan jag förbereda henne på något sätt eller ska jag bara köra på och vara som vanligt? Jag har ångest över att jag ev kommer att göra så hon mår ännu sämre och detta gör att jag drar mig för att ens försöka bli gravid… Jag vill verkligen inte att hon ska må sämre!

Annons:
kissan78
2011-04-21 16:43
#1

Prata med din vän om det! Vi kan inte få barn på egen hand och har hafte några kompisar som har fått barn. Båda kompisarna har pratat med mig och berättat hur jobbigt dem tycker det är när dem dels blev gravida med nr 1 men även när dem började fundera på nr 2. Jag är uppriktigt glad för mina vänner att dem slipper gå igenom samma lidande som jag o det tror jag säkert din vän är med!
Däremot har jag en syster som fått två barn o hon vill helst inte ha barn alls, där när hon väntade nr 2 var det riktigt jobbigt för mig.

Lycka till med barn nummer 2 och självklart ska ni skaffa ett till om ni vill det! :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Ketang
2011-04-22 22:59
#2

Tack för rådet. Jag ska försöka prata med henne, men fy sjutton vad jobbigt det känns. Hade min tid stått stilla medans hennes gick så hade jag kunnat vänta. Men tyvärr är jag ganska många år äldre än henne och jag vill ju inte vänta för länge.

MimmieM
2011-04-27 14:10
#3

Min bästa vän är lika gammal som jag, för 1 år sedan så gjorde hon en rutinundersökning efter en skrapning för cellförändring hon gjort året innan. Hon hade fått livmoderhalscanser och marginelerna var så dåliga att hon tvingades ta bort hela livmodern. 3 månader tidigare hade jag fått min son, jag ville inget hellre än att stötta henne men mådde samtidigt dåligt över vad hon kanske kunde tänka om min situation som mamma, att jag och min son helt plötsligt skulle verka stötande och ständingt påminna henne om vad som hänt henne. Dessutom så hade vi redan börjat tänka på barn nr 2.

Men efter en tid så fick jag satt mig ner och pratat med henne eftersom jag märkte att det inverkade på vår vänskapsrelation att det låg så mycket osagt i luften. Så vi pratade om vad hon kanske skulle komma att känna om jag skulle meddela att vi skulle ha barn igen? Hon blev chockad över mina tankar, minst sagt, och sa att hon skulle bli odelat glad för vår skull!

Ett halvår senare, lite drygt, så blev jag gravid! Då var jag väldigt tacksam över att vi haft det där samtalet, och samtidigt som jag berättade den glada nyheten så frågade jag om hon och hennes man ville bli faddrar till det ofödda barnet! Och där är vi nu!

Ingen riktig vän skulle neka sin vän ett barn!

Carpe Diem

[AnnikaOhlsson]
2011-05-25 07:53
#4

Jag vet hur det känns att vara vännen som ser "alla andra" bli gravida och föda barn runt omkring mig. Det gör naturligtvis ont, men min bästa väninna gjorde som flera sagt här innan mig. De satte sig ner och berättade för mig, Det var jättejobbigt, samtidigt som jag var glad för deras skull!

Idag har jag en dotter på 6 år, vi försökte i 8 år att bli med barn, sen accepterade vi att vi aldrig skulle bli föräldrar, sen tog det ytterligare två år så var jag plötsligt gravid! Jag satt då i samma sits som mina vänner gjort. En väninna hade fått operera bort livmodern p g a cancer, en annan höll på med en jobbig utredning och misslyckade IVF-försök. Men jag gjorde som de andra gjort med mig, satte mig och pratade med dem.

Idag har de båda varsitt adopterat barn.

Ketang
2011-05-25 11:33
#5

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag har efter ett års sjukskrivning fått nytt jobb. Så vi kommer vänta ett tag med att försöka få ett till barn. Men det känns bra att få lite råd om hur jag ska göra när den dagen kommer om min kompis fortfarande försöker bli gravid. Januari nästa år kommer hon troligtvis starta med provrörs befruktning så jag håller mina tummar stenhårt för henne nu!

Upp till toppen
Annons: