Annons:
Etikettbehandlingar-mm
Läst 5972 ggr
mufflis
2012-07-16 22:42

överviktig av ivf-hormoner

Min sambo och jag försöker skaffa barn, men vår enda chanser är via ivf. Har en kompis som har barn via ivf och hon gick upp 40 kilo av hormonbehandlingen. Min fråga är: är detta vanligt att man går upp så mycket i vikt? Kan man göra nåt för att undvika det?

Annons:
MrsCecilia
2012-08-01 19:08
#1

ja, tyvärr. Jag brukar gå upp en massa varje gång och det är nästintill omöjligt att gå ner dem igen. Mycket är vätska men tyvärr en del fett oxå. Även magen brukar växa och man ser ofta gravis ut.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

mufflis
2012-08-05 14:37
#2

ok men är det vätska borde man kunna få behandling för att blöi av mned det.

Hannathu
2012-09-04 13:04
#3

Ja jag har gått upp 5-10kilo av varje hormonbehandling. Och det är inte bara vatten, det mesta är fett som sätter sig på magen och det tar sin lilla tid att få bort det.

Lägg till svullen mage på det så ser jag gravid ut…

ChristineL
2012-09-26 10:42
#4

Hoppar in här jag med, fick ett embroy insatt i fredags och har sen dess varit hungrig nästan hela tiden. Har väl gått upp lindrigt, ca 10 kg under senaste året med diverse hormoner. Och magen ska vi inte tala om, skulle kunna tro att jag är halvvägs gravid.

mufflis
2012-09-26 15:18
#5

Ok, ja det är väl en smäll man får ta antar jag… Vart vände ni er för att få remiss? Gynmottagning eller mödravård?

Hannathu
2012-09-27 16:27
#6

Tyvärr är det ju det lilla tråkiga med att köra hormonbehandlingar. När det är 2-3 på raken blir det några modiga kilon som är svåra att gå ner.

Vi började på den tiden när man inte kunde vända sig direkt till vårdgivaren med så kallad egenremiss utan vi gick via gynekolog. Vännerna har skickat in egenremisser och då har de fått komma på ett första besök inom tre månader på Sahlgrenska

Annons:
mufflis
2012-09-27 22:16
#7

Men har man egenremiss får man väl betala allt själv?

ChristineL
2012-09-28 09:43
#8

Jag besökte först min barnmorska på vårdcentralen nästan ett år efter att hon tagit ur p-staven och min mens fortfarande inte var regelbunden. Hon sa att jag skulle kontakta Kvinnokliniken, därifrån fick jag hormontabletter för att få igång ägglossningen, men de hjälpte inte, vi gick vidare med utredning där och fick sedan remiss till Sahlgrenska reproduktionsmedicin.

Hannathu
2012-10-03 10:57
#9

#7

nej egenremiss är att man kontaktar den offentliga vården direkt och inte går via någon läkare.

Det är inte samma sak som att gå till en privat vårdgivare

Upp till toppen
Annons: