Annons:
Etikettunder-25-barnlös
Läst 9409 ggr
VStromberg
2014-03-18 22:41

Barnlös i tidig ålder - förhållanden?

Hej!

Jag är en 18-årig tjej, och redan när jag var 17 så fick jag reda på att jag aldrig kommer kunna få egna barn. Det kom som en ganska stor chock för mig då jag vart gravid tidigare (missfall).

Jag tänker ganska mycket på det här, och har inte riktigt pratat med någon om det än, mer än lite smått. Självklart så känns det tufft att aldrig få uppleva graviditet, förlossning, amning och andra biologiska mamma-grejer (särskilt när kompisarna börjar bilda familj), men sedan så vet jag att det finns många föräldralösa barn i världen som behöver en mamma som älskar dom, och jag vet att jag skulle älska det barnet lika mycket som mitt biologiska.

Nu till den krångliga biten. Jag är singel och självklart så tänker jag mig en framtid med en partner. Jag är bisexuell så om det blir en kvinna så spelar barnlösheten inte någon roll, men blir det en man så känns det värre. Hur berättar man det för en kille man dejtar? När berättar man det? Kommer han fortfarande vilja ha mig eller kommer han välja en annan som kan ge honom biologiska barn?
Frågorna i mitt huvud är många, och ångesten kommer krypandes när jag tänker på det.

Har någon här gått igenom liknande? Skulle gärna ta del av tips/råd och erfarenheter/berättelser..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
tlover
2014-03-18 22:47
#1

Jag kan inte ge råd däremot ska man enligt boken "amning i vardagen" kunna amma trots att man inte fött barn så i alla fall det behöver kanske inte vara uteslutet (jag gissar däremot det beror på varför du inte kan bli med barn).

Hoppas du får bra stöd och råd i alla fall.

l'm back

Skogshumblan
2014-03-18 22:50
#2

Vet inte varför du inte kan få barn men lita på din kropp. Jag skulle inte kunna få barn så lätt Ö.h.t men båda mina barn är rätt snabbt "gjorda" utan annan inblandning än make och mig. För vissa är genetiska barn väldigt viktigt (biologiska band och triggers får man till barn man tar hand om) och jag tror inte det vore rätt att säga vare sig ditten eller datten om hur någon reagerar. Men självklart måste du vara ärlig med den dag det blir aktuellt att prata om barn och familj. Önskar dig allt gott!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

VildaVittra
2014-03-18 22:53
#3

Man kan amma fastän man inte fött barn. Jag fick mjölk i brösten när min syster fick en liten. Om föräldragrejen är ju så mycket mer än graviditeten osv. Det är bajsblöjor, spyor, första stegen, första leendet, första ordet, först bulan (jag var en väldigt duktig moster)….jag kan fortsätta i evighet.

Jag tror det bästa är ärlighet från första stund, slink bara in ordet infertil i ett samtal, du behöver ju inte göra det till en stor grej genom ett djupt samtal om nu han inte tar initiativet själv.

Sedan när förhållandet har en grund att stå på så kan man diskutera lösningarna på ett annat plan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VStromberg
2014-03-18 23:43
#4

Tack för svar.
Jag kan tyvärr inte producera mjölk heller.

Jag vet att det är mycket mycket mer som förälder än att vara gravid och föda barn, men jag är så osäker på att en kille kommer kunna förstå. Det är ju ändå en hel del jobb inför en adoption och kräver mycket mer av både kropp och själ än vad en graviditet gör.

Just eftersom att jag är såpass ung så känns det spontant som att en kille inte vågar gå in i en relation med mig, att han också är ung och kanske vill ha biologiska barn i framtiden.. Men jag vet inte.. Det är så rörigt i huvudet just nu.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

VildaVittra
2014-03-19 00:10
#5

Jag kan säga så här, jag vill inte ha några barn och har aldrig upplevt några problem angående det från de killar jag varit tillsammans med. Så jag tror att du oroar dig i onödan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bunn
2016-04-16 02:08
#6

"Jag är bisexuell så om det blir en kvinna så spelar barnlösheten inte någon roll, men blir det en man så känns det värre." Varför känns det värre med en man? Tänk om kvinnan du träffar vill ha barn med dig!? Hur förklarar du då? Jag tror att oavsett vilket kön din framtida partner kommer att ha så uppskattar nog hen att du är ärlig och att ni pratar öppet med varandra om detta.

Annons:
smurfis
2016-04-18 20:14
#7

#6 Jo men är förhållandet med en kvinna så kanske den andra kvinnan kan vara gravid och att ni på så vis får ett barn…. med en man så har man ju inte riktigt samma möjlighet??

Men självklart ska du prata med en eventuell partner om hur det ligger till. Ingen idé att försöka dölja det. Blir bara värre om det kommer fram senare.

Amasone
2016-08-20 22:57
#8

Jag tycker inte du behöver skynda med att berätta det tidigt i ett förhållande, med mindre du själv känner att det är det rätta att göra. Man kan få barn på olika sätt, och olika män och kvinnor du träffar kommer tänka olika kring det och tycka det är olika viktigt med helt eller delvis (ena förälderns) biologiska barn, men jag ser ingen anledning att starta ett förhållande med att prata om hur man ska kunna bilda familj. Men framförallt tror jag det är viktigt att du själv blir mer avklarad med det hela, hur du känner inför det faktum att du inte kan få ett biologiskt barn, och hut du själv ska förhålla dig till det. Kram

Amasone
2016-08-20 23:00
#9

Alltså, jag menar att när du själv vet hur du förhåller dig till situationen, tror jag också det blur lättare för dig att veta hur och när du vill prata om det i ett förhållande.

Sindri
2016-10-04 16:26
#10

Ingen vet vad som händer i framtiden. Forskningen går ständigt framåt. På 50-talet var det väl ingen som kunde drömma om IVF, i alla fall inte på det sätt det görs nu.
Det kan också vara så att träffar någon som redan har barn, som i så fall tror det kan vara svårt att träffa en partner, för att den partnern absolut kommer att vilja ha egna biologiska barn……

Jag hoppas du kan släppa det lite och inte sörja för mycket, det kanske blir på ett helt annat sätt.

Hejjordgubbe
2017-06-19 18:49
#11

Sa dom varför du inte kan få barn? Du behöver självklart inte berätta om du inte vill

Upp till toppen
Annons: