Annons:
Etikettnyheter-om-graviditet-barnlöshet-föräldrar-mm
Läst 1652 ggr
Ioma
2014-07-06 12:07

Nu är beslutet taget!

Jag har fortfarande för mycket övervikt (trots en viktnedgång på 50 kilo) så sjukvården vill inte hjälpa oss att få vårt efterlängtade barn.

Vi har längtat i 15 år nu.

men nu har vi bestämt oss att så fort vi har flyttat till vår framtida gård ska vi kontakta privatkliniker och ta det den vägen.

maken har precis blivit av med sina skulder på kronofogden så nu kan vi se framåt och börja leta efter vår lilla gård.

Vi kommer även kunna ta lån för att få hjälp av privatkliniker.

Vi har ju ännu ett problem som inte så många här har och det är min ärftliga sjukdom EDS (Ehler Danlos Syndrom).

Vi har funderat och diskuterat fram och tillbaka om vi ska chansa på att barnet inte får EDS.

Jag har haft megastora problem p g a min sjukdom och kommer i veckan få en rullstol för att kunna gå i affärer osv.

Detta på grund av att jag inte blivit betrodd när jag sagt att jag har ont.

Varken mamma läkare eller andra har trott på mig och p g a det har min värk och mina muskler och senor blivit ännu mer uttänjda.

Vi VET nu hur vi skulle bete oss om barnet skulle ha EDS och vi vet vad som behöver göras och vi kan se från början om det skulle vara så.

Så vi tar den chansen.

Vi har bestämt oss.

Så snart hoppas jag….. snart snart snart.

Därför frågar jag ner om ni skulle chansa eller inte. Nyfiken.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
Saffran0Spice
2014-07-06 12:10
#1

Absolut ta chansen, ni är väl medvetna om riskerna och ni har kunnigheten att hantera detta om ni skulle behöva det - Önskar er all lycka!🌺

[JeanetteK]
2014-07-06 12:34
#2

Jag skulle inte chansa. Men det är jag personligen. Jag skulle välja att försöka adoptera. Däremot tycker jag inte att det är fel om någon annan väljer att chansa. Önskar er all lycka, för jag förstår er längtan. ❤️

[TanatosNyx]
2014-07-06 15:27
#3

#2 Man får inte adoptera som kroniskt sjuk.

Jag satsade.. /En gravid EDSare

50% risk att barnet ärver.

[JeanetteK]
2014-07-06 16:48
#4

#3 Är det så? Vad sorgligt. 😕 Inte ens när ens partner är helt frisk?

[TanatosNyx]
2014-07-06 18:29
#5

Ja alltså det är ju "på papper", där man ser till att 50% kommer från mamman och 50% från pappan. Oddsen i verkligheten är så otroligt individuella, men tyvärr har EDS en hög ärftlighet. I min släkt har EDSen gått i arv i varje generation, men inte alla barn har varit sjuka.

Jag funderade långt om länge på att sterilisera mig pga det här, samt andra ärftliga sjukdomar i släkten. Hade gjort alla förberedande samtal och hade åldern inne, så jag behövde egentligen bara boka tid. Men mitt liv gjorde en helvändning och nu står jag alltså här och hoppas barnet kommer lindrigt undan. Turligt nog är EDSen inte särkilt svår hos oss, men den blir tyvärr sämre för varje generation.

Det jobbigaste för oss alla i in släkt har varit okunskapen, vi visste inte vad EDS var innan jag fick min diagnos. Nu är vi beredda och kan hjälpa vårat kommande barn redan från start om det skulle få problem. Jag tror absolut det väntande barnet kommer att få fullgod livskvalité och känner mig trygg i mitt beslut.

[JeanetteK]
2014-07-07 08:25
#6

#5 Tack för info. Egentligen menade jag att det var sorgligt att man inte får adoptera. Det är så många barn som behöver föräldrar och så många föräldrar som längtar efter barn.

Annons:
[TanatosNyx]
2014-07-07 09:54
#7

#6 Ja det är jättesorgligt. Kraven är skyhöga på adoption, inte minsta krämpa får man ha. Flott utbildning, hög inkomst, det där perfekta livet du vet… 😕 som om kärleken till ett barn sitter i materiella tillgångar? Vissa svåra sjukdomar kan jag förstå, men borde man inte göra individuella bedömningar? 😕

[JeanetteK]
2014-07-07 09:56
#8

#7 Ja individuella bedömningar borde det verkligen vara.

viktoria91
2014-07-07 14:58
#9

Jag har själv EDS och kommer inte chansa.

Ioma
2014-07-09 11:05
#10

ja vi har pratat om adoption och kollat upp om vi kunde adoptera men icke sa nicke att vi skulle få det :-(
ENDA chansen för oss att få vårt älskade barn är att pynta upp med engångssumman som ligger på mellan 25 000kr -50 000kr och gå privat.
Båda mina äggledare är täppta och det är enbart IVF o dyligt som gäller :-/

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

[JeanetteK]
2014-07-09 11:07
#11

#10 Jag håller alla tummar och tår för att det ska gå bra för er. 🤗

tlover
2014-07-09 11:20
#12

Jag svarade ja då vi chansar också, inte med samma sjukdom som TS men Jag har både Asperger syndrom (ca 12% risk att barnet får nått funktionshinder inom autismspektrat eftersom min man inte har nått sånt) och Reynauds syndrom med ledvärk (en form av reumatisk sjukdom, jag har däremot ingen aning om vad risken att ett barn ärver det är men det är ärftligt).

Sen så har jag också IBS men jämfört med de andra så känns det knappt handikappande och både jag och min man har glasögon och allergier (närsynthet är ju också ett funktionshinder så om man får skaffa barn och har glasögon borde man ju få det med andra funktionshinder också, det finns ju tack och lov hjälpmedel för det mesta nuförtiden inte bara glasögon).

Vi fick försöka i 3 år innan vi blev gravida (med ett missfall där ca 3 månader före denna graviditet) så vi hade  tänkt börja spara för en privatklinik (eftersom oddsen att vi skulle få adoptera var i princip 0%).

Jag är inte överviktig men för att få IVF skulle jag vara tvungen att få "godkännande" från psykvården och eftersom dom bara kan kolla i gamla papper och inte se hur mycket jag har utvecklats de senaste åren så är chansen liten att vi skulle få IVF.

Som tur är gick det naturligt (då vi gav upp) så då kan vi lägga pengarna på ungen istället.

l'm back

Upp till toppen
Annons: