Annons:
Etikettunder-25-barnlös
Läst 15874 ggr
zakkris
2016-06-16 10:41

Kan inte bli gravid

Jag och min sambo har försökt få barn i två års tid.
Vi fick för en månad sen reda på att vi inte kan få barn på egen hand.
Hans spermier är få och inte så bra simmare och min kropp släpper inte äggen så jag har sällan mens.

Enda chansen vi har att få biologiska barn är via IVF.
Vi väntar fortfarande på att höra från kliniken om att starta allt.
Finns det någon här som går igenom samma sak och som kan dela med sig lite?

Min syster är den enda som genomgått de men hon var så negativ mot mig. Hon sa att det inte var värt de och att man aldrig ska tro att man får barn på de sättet, bara för att hon själv fick missfall för att hon  var med på en roddtävling i tidig graviditet.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
LaSadie
2016-06-17 11:01
#1

Trist med din systers reaktion, bearbetning av sorg yttrar sig olika… vi har inte kommit så långt i utredningsfrågan som ni har men vi har försökt i över ett år och min man är sjuk så ivf kommer nog bli vår enda möjlighet

Amasone
2016-08-20 23:07
#2

Det är sjukt tufft att inte veta om man ska få bli förälder, eller få biologiska barn. Hoppas ni snabbt får starta utredning, för oss kändes det lättare när vi kom igång och gjorde något, men det är en berg-och-dalbana. Just nu ska ni bara vara positiva, det finns massor av hopp än så länge! Men man måste förstås också gå lov att vara ledsen, men försök att inte ta ut något i förskott, varken gott eller ont. Det kan bli en lång och jobbig resa, men för många funkar det ju till slut.

KimE
2016-09-28 13:18
#3

Ni är säkert bra lämpade för IVF.

zakkris
2016-09-28 14:12
#4

#3 Tack, vi väntar på att höra ifrån Sahlgrenska om när vi kan komma dit och börja

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

KimE
2016-09-28 14:46
#5

Det är bra att du har mycket ägg kvar det kan bli många embryon.

LillaFrun81
2016-12-12 06:50
#6

Är ni unga, under 25-30?

Annons:
zakkris
2016-12-13 06:01
#7

#6 Inte för att det har med saken att göra men jag är 25 och min man är 26 blir 27 nästa år

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

LillaFrun81
2016-12-13 09:16
#8

Jo för att spermierna hos män brukar vara omogna dvs simma sämre efter 25 & uppåt händer något & de mognar dvs simmar bättre, googla finns förstås forskningsresultat på ämnet annars hade jag inte sagt något. Makens spermier var slöa & simmade knappt sedan då han passerade 27-28 blev vi spontant gravida efter 5års försök & flera ivf/icsi (då de sätter in en spermie per ägg för de inte kan simma själva).

Amasone
2016-12-14 10:09
#9

Hej zakkris Om/när det blir aktuellt för IVF, är mitt råd att leva ditt liv som vanligt, utan oro för att något du gör påverkar om IVF:en lyckas. Du skriver i ditt första inlägg att din syster fick missfall pga en roddtävling. Jag skulle bli mycket förvånad om hennes läkare också menar att hon fick missfall pga det. Jag är övertygad om att det är andra saker som avgör om det lyckas, sådant vi inte kan påverka, genetiska orsaker hos embryot mm, men det kan du ju fråga läkarna om. Missfall är mycket vanliga, jag själv och nästan alla mina väninnor har upplevt det en eller flera gånger. Så plåga inte er själva med sådana tankar om det inte lyckas på första eller andra försöket. Att få missfall är tufft utan sådant självplågeri. Men med de förklaringarna läkarna hittat till er barnlöshet låter det som om ni har alla chanser att bli föräldrar med hjälp av IVF, förr eller senare! Så hoppas ni snart får komma igång!

bena
2017-01-06 14:20
#10

Vi har gjort ett äggplock, en insättning i samband med det och sedan ett frysåterförande. Det har inte tagit sig. Vi väntar nu på att IVF 2 ska startas i februari. IVF är en helvetesresa - hela barnlösheten är en helvetesresa, men jag gör den eftersom att längtan efter ett barn är så stor. Hade vi fått, hade jag valt att påbörja adoptionsutredning parallellt men då jag tidigare lidit av psykisk ohälsa får vi inte adoptera. Chansen att lyckas via IVF är inte 100 % såklart, men många lyckas till slut.

LaSadie
2017-01-06 19:52
#11

Vi väntar på mars/april för IVF. Får hoppas det går bra..

Rydén91
2019-05-25 11:59
#12

Går fertilitetsutredning fick vidare till sahlgrenska blir nog efter sommaren tyvärr. Mannen hade 15 miljoner per ml och är inte säkert att vi kan bli gravida på naturlig väg. Vi har försökt sen nov 2017. Inget fel på mig med kort info av läkaren sist

zakkris
2019-07-05 22:49
#13

Vi har gett upp. Vi orkade inte mer. Vi hade 5 missfall efter varandra, 3 innan gravtest och två i v 7, så u lever vi utan barn och har kommit till sans med detta och mår bra ed vårat beslut

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
Peggysuesmatte
2019-07-11 00:19
#14

Hej jag verkligen lider med er.som är drabbade,är själv. Ofrivilligt barnlös.har dock fler missfall i bagaget,och en ängladotter i himlen .styrkekramar🌹🌹🌹

Upp till toppen
Annons: