Annons:
Etikettbarnlöshet
Läst 1336 ggr
[ElinaG]
6/12/19, 11:05 PM

Nekad till hjälp

Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan februari 2017. Jag är 21 år gammal och sambon är 27. Jag lider av endometrios och har opererats över 10 gånger för det, under en operation när jag var 18 gick det snett och dom råkade få med hela min högra äggstock. Nu står jag här 3 år senare och kan inte bli gravid, men jag nekas till fertilitetsutredning pga min ålder, minimum ålder är tydligen 25 år i länet där jag bor, medans grannlänet har 23 år, men kan göra undantag där det finns medicinska faktorer som redan finns. Jag gick och oroade mig redan innan vi började försöka, men den oron har växt sig större och större och idag mår jag fruktansvärt psykiskt dålig av denna situation, och tanken att behöva försöka på egenhand i 4 år till får mig att inte vilja leva längre. Jag är ständigt orolig för att jag ska behöva tvingas göra en till operation där dom ”råkar” få med min sista äggstock, jag är rädd för att bli lämnad för att jag inte kan bli gravid (han har sagt att han aldrig kommer lämna mig pga det) men det är något som jag har i mitt huvud endå. Känner mig så misslyckad och ensam i att inte kunna få hjälp. Är det någon här som vet om man kan söka fertilitetsutredning i annat landsting? Om ja, hur går man till väga? Vet att det finns privata kliniker att vända sig till, men känns så orättvist att behöva betala nästan 100 000kr pga min ålder när andra får hjälp gratis… känns så fel att landstinget ”bestämmer” vilken ålder som dom anser är lämplig att få barn. Min längtan efter barn är inte mindre än någon som är 27 och kämpar lika mycket som jag. … men enligt landstinget är det så. Förlåt för långt inlägg..

Annons:
[ElinaG]
6/12/19, 11:06 PM
#1

Vi har försökt bli gravida sedan februari 2018*

annia1
6/19/19, 1:14 AM
#2

ElinaG den här sajten är inte så aktiv som du kanske märkt. Jag har tyvärr inget svar till dig. 

Men prova skriv inne på gravid (klicka på den blå länken så kommer du dit) så är chansen större att du får svar.  Där tar man inte bara upp gällande själva graviditeten utan även det att det kan vara problem att skaffa barn.

.

Upp till toppen
Annons: